مبانی نظری و پیشینه تحقیق خطای عامل انسانی 74 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق خطای عامل انسانی 74 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه خطای عامل انسانی
مبانی نظری خطای عامل انسانی
پیشینه تحقیق خطای عامل انسانی
پیشینه داخلی خطای عامل انسانی
پیشینه خارجی خطای عامل انسانی
پیشینه پژوهش خطای عامل انسانی
پیشینه نظری خطای عامل انسانی
ادبیات نظری خطای عامل انسانی
چارچوب نظری خطای عامل انسانی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق خطای عامل انسانی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری خطای عامل انسانی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق خطای عامل انسانی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

 

 

مقدمه

در سالهای اخیر شاهد افزایش چارچوبها برای موضوع خطای انسانی هستیم به نحوی كه مدلهای مختلفی از خطاهای انسانی ارائه شده است (Sanders, M. & Shaw, B., 1988). آنچه بی‌پاسخ مانده این است كه كدامیك از این چارچوبها میتوانند درعالم واقع برای تحلیل بررسیهای اشتباه عامل انسانی بكار روند؟ برای پاسخ به این پرسش ابتدا بطور سیستماتیك نگاهی به رویكریهای موجود می‌كنیم ونقاط ضعف و قوت هر یك را مرور می‌كنیم.

 

 

 

 رویكرد شناختی

این رویكرد یكی ازمشهورترین رویكردها درارتباط با خطای انسانی است. خصوصیت اصلی این رویكرد براین فرض استوار است كه ذهن فرد میتواند همانند سیستم پردازش اطلاعات مفهوم سازی شود. نقطه نظر شناختی فرض می‌كند كه موقعیكه اطلاعات از محیط با یكی از حواس (مثلا بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و …) تماس پیدا می كند درست مثل یك كامپیوتر، در طول یك سری از مراحل یا بعبارتی عملیات‌های ذهنی پردازش می‌یابد و خروجی آن پاسخ خواهد بود.

 

 

مدل چهار مرحله‌ای پردازش اطلاعات توصیف شده توسط ویكنز و فلچ (Wickens, C.D. and Flach, J.M., 1988: 111-55) تنها یك نمونه از این نقطه نظراست . در این مدل محرك محیطی (مثلا فوتون های نوری یا امواج صوتی) به پالس‌های عصبی تبدیل شده و بصورت موقت درمخزن حس‌گر موقت ذخیره می‌شود (حافظه نمادی یا بازگشتی). به شرطی كه توجه كافی به محرك شود، اطلاعات از مخزن حس گر موقت با الگوهای قبلی كه در حافظه بلندمدت نگهداری می‌شوند برای نشان دادن وضعیت موجود بیرونی باهم مقایسه می‌شوند. از اینجا به بعد فرد باید تصمیم بگیرد كه اطلاعاتی كه بدست آورده نیازمند پاسخ است یا میتواند از آن صرفنظر كند. در صورتیكه چیز مهمی رخ داده باشد مثلا آتش گرفتن موتور هواپیما كه نیازمند پاسخ فوری است اطلاعات به مرحله پاسخ اجرایی می‌رسند یعنی جاییكه انتخاب برنامه حركتی مناسب رخ خواهد داد. فرایند در این جا خاتمه نمی‌پذیرد بلكه پاسخ از طریق یك حلقه بازخورد مورد پایش قرار می‌گیرد. اگر پاسخ اجرایی كافی نباشد اصلاح و تنظیم مجدد صورت می‌پذیرد تا وضعیت به حالت عادی برگردد .

 

 

با استفاده از این مدل چهار مرحله‌ای، ویكنز و فلچ (Wickens, C.D. and Flach, J.M., 1988: 111-55) مدل عمومی تصمیم گیری را ارائه كردند . دراین مدل یك فرد نمونه‌های گوناگونی از محیط را برای یك وضعیت خواهد داشت.

این شواهد متعاقباً با مخزن مبتنی بردانش در داخل حافظه بلندمدت مقایسه شده بطوریكه تشخیص دقیقی از وضیعت رخ می‌دهد. در ادامه، در صورتیكه مشكلی شناسایی شود انتخابها با توجه به اینكه چه عمل یا اعمالی باید انجام گیرد صورت می‌پذیرند. این فرایند نیازمند یك ارزیابی از كارهای احتمالی و بكارگیری ارزیابی ریسك و تنظیم معیارها است برای اینكه از پاسخ مناسبی که بكار گرفته خواهد شده است اطمینان حاصل شود. در هر نقطه ای از این فرایند تصمیم گیری افراد می‌تواند به دنبال اطلاعات بیشتری برای بهبود ارزیابی وضعیت یا دستیابی به پاسخ شان بگردند.

 

متاسفانه خطا نیز می‌تواند بسیاری از نقاط در طول این فرایند رخ دهند. مثلا شواهد می توانند ناپیدا باشند یا اداراك ناكافی موجب ارزیابی ناصحیح از وضعیت شود. یا افراد ممكن است به درستی وضعیت موجود را برداشت كنند اما راه حل غلط را انتخاب كنند یا ریسك‌های غیرضروری را بپذیرند كه منجر به شكست شود. اگر همه چیز به درستی پردازش شود و تصمیم درست نیز اتخاذ شود با این حال باز ممكن است فرد مهارت كافی نداشته باشد. به هر حال این مدل فهم درستی از پردازش اطلاعاتی در انسان و پاسخ به این سوال كه چرا خطاها روی می‌دهند و چرا سوانح اتفاق می‌افتند را به دست می‌دهد.

 

با استفاده از همین رویكرد، راسموسن (Rasmussen, J., 1982) الگوریتم مفصلی را برای تقسیم بندی شكست پردازش اطلاعات ارائه كرد. این الگوریتم كه در زمینه هواپیمایی بكار برده می‌شود (O’Hare, D., et.al, 1994، Wiegmann, D.A. and Shappell, S.A., 1997، Zotov, D., 1997)، یك الگوی شش مرحله‌ای را برای مشخص كردن شكست‌های شناختی نهفته كه مسئول خطا هستند ارائه می‌كند . همانطور كه توسط اهیر ودیگران در سال 1994 توصیف شده است، این الگوریتم شامل آشكارسازی محرك، شناسایی سیستم، هدفگذاری، انتخاب راهبرد، پذیرش دستورالعمل و مراحل عملی است كه همه آنها می‌توانند هم مستقلاً شكست بخورند و هم با همراهی با یكدیگر باعث خطا شوند.

 

همانطور كه میتوان انتظار داشت، انطباق قابل ملاحظه‌ای میان اجزای الگوریتم راسموسن و مدل چهار مرحله‌ای پردازش اطلاعات كه پیش‌تر توصیف گردید وجود دارد. مثلا، خطاهای پردازش اطلاعات راسموسن دقیقاً بر ورودی‌های مخزن حس‌گر موقت ویكنز و فلچ مطابق است. به همین ترتیب شناسایی خطاهای راسموسن با مرحله شناخت الگو متناسب است خطاهای هدف، راهبرد و دستورالعمل با تصمیم گیری و انتخاب پاسخ شخصیت دارند. سرانجام، اجزاء مرحله پاسخ اجرایی ویكنز و فلچ توسط آخرین طبقه‌بندی خطاهای عملی راسموسن بكار گرفته می‌شود.

استفاده از رویكرد مرحله به مرحله ومنطقی مدل‌های شناختی نظیر دو مدل بالا، این رویكرد را درمیان دانشگاهیان و روانشناسان هواپیمایی برای تحلیل خطاهای انسانی در سیستم‌های پیچیده مشهور ساخته است.

با این حال كسانی كه بطور واقعی سوانح را بررسی می‌كنند نیز به طرف آن مشتاق گردیده اند چون آنها تلاش می كنند كه به فراتر از آنچه كه اشتباه خدمه پروازی است (مثلا فراموشی خلبان در باز كردن چرخها هنگام فرود) دست یابند وبه لایه‌ها عمقی خطای انسانی (نظیر شكست حافظه، توجه یا خطاهای تصمیم‌گیری) برسند. در نتیجه این مدلهای شناختی اجازه می‌دهندكه خطاهای نامرتبط، بر مبنای شكست‌های شناختی و اصول علمی تحلیل شوند

                                           

   بصورت تئوریك درك بهتر انواع شكست‌های شناختی كه خطا را ایجاد می‌كنند به نوبه خود شناسایی و توسعه موثر راهبردهای جلوگیری و حذف خطا را در بر خواهد داشت. بر طبق رویكرد شناختی این راهبردها جلوگیری و حذف بر قابلیتهای پردازش اطلاعات پرسنل درگیر در عملیات هواپیما (شامل خلبان، كنترلر ترافیك هوایی، مهندس پرواز دیسپچر و مهماندار) متمركز است. اما برخلاف كامپیوترها كه میتوانند با ارتقاء سخت‌افزاری بهبود یابند. سخت‌افزار پردازش اطلاعات انسان (یعنی مغز) معمولاً ثابت است. بنابراین جهت، بهبود عملكرد روانشناسان شناختی معمولا به روشی كه این افراد به پردازش اطلاعات می‌پردازند كار را انجام می‌دهند. مثلا اینكه یك كنترلر مراقبت پرواز چگونه مسائل را حل می‌كند یا حواس خود را چگونه توزیع می‌كند را مورد آزمایش قرار می‌دهند. روش دیگر برای بهبود پردازش اطلاعات از طریق استانداردهای دستورالعملها  استفاده از چك لیست است. این روشها اغلب پردازش اطلاعات را بوسیله كاهش باركاری ذهنی و تقاضای وظیفه‌ای در طول عملیات عادی و اضطراری تسهیل نموده و در نتیجه پتانسیل خطا و سانحه را كاهش می‌دهند.

 

با این همه شهرت و مزیت، مدلهای شناختی عاری از محدودیت نیستند. به عنوان مثال بسیاری از تئوریهای شناختی تقریباً آكادمیك هستند و بكارگیری آنها در جهان كاربردی تحلیل خطا و بررسی سوانح دشوار است. نكته دیگر اینكه مدلهای شناختی عوامل مرتبط با وظیفه یا زمینه‌ای نظیر طراحی تجهیزات یا شرایط محیطی مانند دما، سرو صدا و ارتعاش  را مدنظر قرار نمی‌دهند. همچنین شرایطی همچون خستگی، بیماری، عوامل انگیزش كه همگی بر تصمیم گیری پرسنل هوانوردی و پردازش اطلاعات آنها مؤثر را در نظر نمی‌آورد.

 

شاید مهمتر اینكه از درنظر آوردن عامل نظارتی و دیگر عوامل سازمانی كه اغلب بر عملكرد مؤثرند نیز درمدلهای قدیمی شناختی صرفنظر می‌شود. متعاقبا كسانی كه از رویكرد شناختی حمایت می‌كنند به طرفداری از رویكرد تك بعدی كه تنها بر اپراتور (پرسنل هوانوردی) بعنوان«دلیل» خطا تمركز می‌كند متهم می‌شوند. این گونه افراد تك بعد اغلب ملامت خود را متوجه افرادی كه مرتكب خطا شده‌اند می‌كنند غافل از اینكه عوامل زمینه‌ای وجود دارند كه افراد بر آن ها كوچكترین كنترلی ندارند. در صنعت هواپیمایی این رویكرد مختص به كسانی است كه خلبانان را عامل اصلی سوانح هوایی می‌دانند و اتصال ضعیفی میان زنجیره ایمنی در هواپیمایی را قائل هستند. در نتیجه خلبان خطرناك‌تر از هواپیما دیده می‌شود. چنین رویكرد افراطی‌ای ممكن است سرانجام پیشرفت رویكرد شناختی را با محدودیت مواجه نماید.

 

 

 

 

 

 رویكرد ارگونومیك یا سیستمی

بر طبق این رویكرد، انسان به ندرت دلیل یك خطا یا سانحه است. عملكرد انسان مشتمل بر تعامل پیچیده‌ای از چندین عامل است كه شامل: اتصال غیر قابل گسست میان افراد، وسایل آنها و ماشین‌ها و محیط عمومی كار آنهاست. شاید مشهورترین رویكردهای سیستمی مدل  SHEL است كه توسط ادواردز (Edwards, E., 1988) ارائه گردید و به توصیف چهار جزء ضروری برای یكپارچگی تعامل انسان – ماشین و طراحی سیستم می‌پردازد

 

     

SHEL از حرف اول اجزاء چهارگانه مدل تشكیل یافته است. S بیانگر نرم افزار است اما برخلاف نرم افزار كامپیوتر كه امروزه همه با آن آشنایی داریم در اینجا منظور از نرم افزار قوانین و مقرراتی است كه بر چگونگی عملیات یك سیستم حاكم است. H بیانگر سخت افزار در یك سیستم معین است نظیر تجهیزات، مواد ودیگر سرمایه‌های فیزیكی. E به محیط برمی‌گردد و بر وضعیت فیزیكی كاری كه با آن مواجه می‌شویم دلالت می‌كند. L نمایانگر انسان است.

ادواردز دریافت كه چهار مؤلفه مدل SHEL به تنهایی عمل نمی‌كنند و تعامل میان آنها را برجسته نمود. او احساس كرد كه در مرزهای این تعاملات است كه بسیاری از مسائل یا ناهمگونی‌ها رخ می‌دهد. بطور مثال در هواپیمایی بطور تاریخی تمركز بر تعامل انسان  – سخت افزار بوده است (بعبارتی انسان – ماشین). در حقیقت همگونی میان انسانی اغلب در فرایند طراحی دیده شده اند.

 

اما دو بعد دیگر مدل SHEL بعنوان یك مدل چند بعدی كمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. مثلا تعامل انسان (كنترلر مراقبت پرواز) – سخت افزار (دستگاه ارتباطی) – انسان (خلبان) مورد توجه قرار نگرفته است (Prinzo, O.V., 2001). اگر این بعد به هنگام طراحی برای طرفین انسانی (خلبان و كنترلر) درنظر گرفته نشود میتواند موجب خطا یا سانحه گردد (Reason, J., 1990).مدل دیگر در رویكرد ارگو نومیك مدل دلایل سانحه فایرنز درسال 1971 است( Firenze, R., 1971). مدل او براساس این اصل بنا شده است كه انسانها براساس اطلاعاتی كه به آنها می‌رسد تصمیم گیری می‌كنند. بدیهی است كه هر چه اطلاعات بهتر باشد تصمیم گیری بهتر خواهد بود و برعكس. این تصمیمات به افراد اجازه می‌دهند كه ریسك‌های معینی را برای انجام كارها بپذیرند.

 

 

 

 

مانند مدل SHEL، مدل فایرنز پیش بینی می‌كند كه شكست سیستم موقعی رخ می‌دهد كه ناهمگونی میان مؤلفه‌های انسان، ماشین ومحیط باشد. اما در اینجا فرض میشود كه تجهیزات (ماشین) درست كار می‌كنند و محیط به سمت نتایج موفقیت آمیز رهنمود می‌شود. مشكل زمانی پیدا می‌شود كه استرسورهایی نظیر هیجان، خستگی و نگرش به خطر در فرایند تصمیم‌گیری دخالت نموده و به سانحه می‌انجامد. پرواضح است كه بهبود اطلاعات میتواند از برخی سوانح جلوگیری كند اما این تاكید بیش از حد بر شكست‌های مرتبط با انسان، تجهیزات و محیط است نه فقط انسان، یعنی باید برای كاهش سوانح و خطاها باید بر كل سیستم تمركز نمود و نه فقط بر مؤلفه انسان.

 

تمركز بر رویكرد سیستمی مزیت‌های چندی را نسبت به مدل شناختی نشان می‌دهد. مثلا رویكرد سیستمی طیف متنوعی از عوامل زمینه‌ای ومرتبط با وظیفه راكه بر عملكرد اپراتور مؤثرند و نیز طراحی تجهیزات را درنظر می‌گیرد. به همین دلیل این رویكرد تحلیلگران را از تمركز صرف بر اپراتور بعنوان منبع یا علت خطاها بر حذر می‌دارد. در نتیجه تنوع بیشتری از روشهای جلوگیری از خطا را مهیا می‌سازد و این احتمال طراحی سیستم هایی كه تحمل آنها بیشتر از قبل است را افزایش می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: چارچوب نظری و پیشینه پژوهش خطای عامل انسانی

چارچوب نظری خطای عامل انسانی

2.1. مقدمه

2.2. رویكردها به خطای عامل انسانی

2.2.1. رویكرد شناختی

2.2.2. رویكرد ارگونومیك یا سیستمی

2.2.3. رویكرد رفتاری

2.2.4. رویكرد طب هوایی

2.2.5. رویكرد روانی اجتماعی

2.2.6. رویكرد سازمانی

2.2.7. سیستم طبقه بندی و تحلیل عوامل انسانی

2.2.7.1. مدل دلایل سانحه ریزن

2.2.7.1.1. مؤلفه‌های یك سیستم تولیدی

2.2.7.1.2. نقص یك سیستم تولیدی

2.2.7.1.3. نقاط قوت و محدودیتهای مدل ریزن

2.2.7.1.4. تعریف حفره های موجود در پنیر: سیستم طبقه‌بندی و تحلیل عوامل انسانی

2.2.7.1.4.1. اعمال غیرایمنی اپراتورها

2.2.7.1.4.1.1. خطاها

2.2.7.1.4.1.1.1. خطاهای تصمیم‌گیری

2.2.7.1.4.1.1.2. خطاهای ادارکی

2.2.7.1.4.1.2. تخلفات روزمره

2.2.7.1.4.1.3. تخلفات استثنایی

2.2.7.1.4.2. پیش زمینه‌های اعمال غیر ایمن

2.2.7.1.4.2.1. شرایط اپراتورها

2.2.7.1.4.2.2. حالتهای ذهنی ناسازگار

2.2.7.1.4.2.3. حالتهای ناسازگار جسمانی

2.2.7.1.4.2.4. محدودیتهای ذهنی و جسمی

2.2.7.1.4.2.5. عوامل پرسنلی

2.2.7.1.4.2.6. مدیریت منابع تیمی

2.2.7.1.4.2.7. آمادگی شخص

2.2.7.1.4.2.8. عوامل محیطی

2.2.7.1.4.2.9. محیط تکنولوژیک

2.2.7.1.4.3. سرپرستی غیر ایمن

2.2.7.1.4.3.1. سرپرستی ناکافی

2.2.7.1.4.3.2. برنامه‌ریزی نامناسب عملیات

2.2.7.1.4.3.3. ناتوانی در اصلاح مشکل شناخته شده

2.2.7.1.4.3.4. تخلفات سرپرستی

2.2.7.1.4.4. تاثیرات سازمانی

2.2.7.1.4.4.1. مدیریت منابع

2.2.7.1.4.4.2. جو سازمانی

2.2.7.1.4.4.3. فرایندهای سازمانی

 

پیشینه پژوهش خطای عامل انسانی

 

منابع

 

 

مبانی نظری ارزیابی اثرات شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت جمعی دانشجویان

مبانی نظری ارزیابی اثرات شبکه های اجتماعی مجازی بر هویت جمعی دانشجویان کلمات کلیدی : مبانی نظری شبکه های اجتماعی مجازی مفهوم شبکه های اجتماعی مجازی نقش شبکه های اجتماعی مجازی نظریه های شبکه های اجتماعی مجازی آسیب های شبکه…

سلامت روان و ابعاد آن

سلامت روان و ابعاد آن کلمات کلیدی : ابعاد سلامت روانی ابعاد اصلی سلامت روانی ابعاد مختلف سلامت روانی نظریه های سلامت روان نظریه های مربوط به سلامت روان دیدگاه های مختلف در مورد سلامت روان رویکردهای مختلف در مورد…

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 16 (تسعير ارز)

پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 16 (تسعير ارز) دانلود رایگان پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 16 (تسعير ارز) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 16 (تسعير ارز) پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره 16 پاورپوینت تسعير ارز پاورپوینت استاندارد حسابداري شماره شانزده تعریف تسعیر تفاوت تسعير…

تحقیق تجزیه و تحلیل مدل های کمی در تصمیم گیری مدیریت مدل تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP)

تحقیق تجزیه و تحلیل مدل های کمی در تصمیم گیری مدیریت مدل تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) تجزیه و تحلیل مدل های کمی، تصمیم گیری مدیریت، مدل تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (AHP) رفتن به سایت اصلی دانلود تحقیق…

بررسی نانوساختارهای کربنی

بررسی نانوساختارهای کربنی گرافن ترکیبات آلی ترکیبات کربنی صورتهای کربن نانوفیبرهای کربنی دانلود پایان نامه مهندسی شیمی بررسی نانوساختارهای کربنی دانلود پایان نامه رشته مهندسی شیمی دانلود پایان نامه شیمی دانلود پایان نامه رشته شیمی رفتن به سایت اصلی دانلود…

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی

چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت مشارکتی مبانی نظری فرهنگ سازمانی دانلود مبانی نظری فرهنگ سازمانی پیشینه تحقیق فرهنگ سازمانی مبانی نظری مدیریت مشارکتی دانلود مبانی نظری مدیریت مشارکتی پیشینه تحقیق مدیریت مشارکتی رفتن به سایت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی مفهومی سیستم اطلاعات مدیریت 124 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق طراحی مفهومی سیستم اطلاعات مدیریت 124 صفحه کلمات کلیدی : تاریخچه سیستم اطلاعات مدیریت تاریخچه پیدایش سیستم اطلاعات مدیریت تاریخچه سیستم های اطلاعات مدیریت مبانی نظری سیستم اطلاعات مدیریت مبانی نظری طراحی سیستم اطلاعات مدیریت…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تفکر سازنده 45 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تفکر سازنده 45 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تفکر سازنده مبانی نظری تفکر سازنده پیشینه تحقیق تفکر سازنده پیشینه داخلی تفکر سازنده پیشینه خارجی تفکر سازنده پیشینه پژوهش تفکر سازنده پیشینه نظری…

فصل دوم پایان نامه سرسختی روانشناختی در زنان

فصل دوم پایان نامه سرسختی روانشناختی در زنان کلمات کلیدی : مبانی نظری سرسختی زنان پیشینه تحقیق سرسختی زنان تاریخچه سرسختی روانشناختی فصل دوم پایان نامه سرسختی مبانی نظری سرسختی روانشناختی زنان دانلود فصل دوم پایان نامه سرسختی دانلود مبانی…

مکانیابی مطلوب خازن برای بهبود پروفیل ولتاژ و کمینه سازی تلفات توان شبکه توزیع عملیاتی با مدل سازی بارهای متفاوت

مکانیابی مطلوب خازن برای بهبود پروفیل ولتاژ و کمینه سازی تلفات توان شبکه توزیع عملیاتی با مدل سازی بارهای متفاوت مدل سازی بار شبکه توزیع جایابی بهینه خازن بهبود پروفیل ولتاژ الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات کمینه سازی تلفات توان…

ویژگیها و الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی

ویژگیها و الگوهای شناخت و بررسی فرهنگ سازمانی ویژگیهای فرهنگ سازمانی الگوهای شناخت فرهنگ سازمانی پایان نامه فرهنگ سازمانی دانلود پایان نامه فرهنگ سازمانی ویژگیهای فرهنگ سازمانی ازدیدگاه نظریه پردازان مدیریت شکل گیری فرهنگ سازمان رفتن به سایت اصلی دانلود…

پاورپوینت فصل دوم کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک تألیف دکتر علیرضا علی احمدی و همکاران با موضوع استراتژي و انواع آن

پاورپوینت فصل دوم کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک تألیف دکتر علیرضا علی احمدی و همکاران با موضوع استراتژي و انواع آن کلمات کلیدی : پاورپوینت فصل دوم کتاب نگرش جامع بر مدیریت استراتژیک تألیف دکتر علیرضا علی احمدی و…

پرسشنامه استاندارد سنجش مهارت های اجتماعی دانش آموزان ماتسون

پرسشنامه استاندارد سنجش مهارت های اجتماعی دانش آموزان ماتسون پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون پرسشنامه ی مهارت های اجتماعی ماتسون پرسشنامه سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون روایی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون پرسشنامه مقیاس مهارتهای اجتماعی ماتسون نمره گذاری پرسشنامه مهارت های اجتماعی…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی عزت نفس سازمانی

ادبیات نظری و پیشینه تجربی عزت نفس سازمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه عزت نفس سازمانی مبانی نظری عزت نفس سازمانی پیشینه تحقیق عزت نفس سازمانی پیشینه داخلی عزت نفس سازمانی پیشینه خارجی عزت نفس سازمانی پیشینه پژوهش…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری بی تفاوتی

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری بی تفاوتی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه بی تفاوتی سازمانی مبانی نظری بی تفاوتی سازمانی پیشینه تحقیق بی تفاوتی سازمانی پیشینه داخلی بی تفاوتی سازمانی پیشینه خارجی بی تفاوتی سازمانی پیشینه پژوهش…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شایستگی اجتماعی 21 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شایستگی اجتماعی 21 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه شایستگی اجتماعی مبانی نظری شایستگی اجتماعی پیشینه تحقیق شایستگی اجتماعی پیشینه داخلی شایستگی اجتماعی پیشینه خارجی شایستگی اجتماعی پیشینه پژوهش شایستگی اجتماعی پیشینه نظری…

اجرای آرای داوری خارجی در حقوق ایران

اجرای آرای داوری خارجی در حقوق ایران حل و فصل اختلافات بین‌المللی ارجاع دعاوی به داوری بین‌المللی اجرای احکام داوری خارجی بررسی کنوانسیون نیویورک شیوه‌های اجرای آرای داوری در رژیم‌های حقوقی شیوه اجرای آرای داوری در ایران موانع اجرای یک…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مقابله یا سازگاری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مقابله یا سازگاری کلمات کلیدی : مبانی نظری مقابله یا سازگاری پیشینه تحقیق مقابله یا سازگاری پیشینه داخلی مقابله یا سازگاری پیشینه خارجی مقابله یا سازگاری پیشینه پژوهش مقابله یا سازگاری پیشینه نظری مقابله یا…

تاثیرات سازمانی بر یک پروژه و حوزه های مدیریت پروژه در استاندارد PMBOK

تاثیرات سازمانی بر یک پروژه و حوزه های مدیریت پروژه در استاندارد PMBOK مدیریت پروژه استاندارد PMBOK تاثیرات سازمانی بر یک پروژه حوزه های مدیریت پروژه در استاندارد PMBOK تاثیرات سازمانی بر یک پروژه و حوزه های مدیریت پروژه در…

پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی عمومی با عنوان بررسی تأثیرات منفی تربیتی پدر و مادر بر عزت نفس کودکان و نوجوانان در مدرسه

پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی عمومی با عنوان بررسی تأثیرات منفی تربیتی پدر و مادر بر عزت نفس کودکان و نوجوانان در مدرسه کودکان عزت نفس تأثیرات منفی تربیتی تأثیر بدرفتاری والدین عزت نفس کودکان و نوجوانان دانلود پایان نامه…

بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان

بررسی تاثیر یادگیری الکترونیکی بر عملکرد کارکنان پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه یادگیری الکترونیکی فرآیندهای مدیریت دانش پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان بازرسی استقرار مدیریت دانش در سازمان بازرسی پایان نامه تاثیر مدیریت دانش بر یادگیری الکترونیکی تاثیر…

عوامل موثر بر نقدینگی بانک توسعه صادرات ایران

عوامل موثر بر نقدینگی بانک توسعه صادرات ایران نقدینگی منابع و مصارف مدیریت نقدینگی رگرسیون چندگانه بانک توسعه صادرات ایران دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته اقتصاد عوامل موثر بر نقدینگی بانک توسعه صادرات ایران دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد…

پروتئینهای محرک و حرکت

پروتئینهای محرک و حرکت پروتئینهای محرک و حرکت رفتن به سایت اصلی نمونه مقاله ترجمه شده پروتئین¬های محرک و حرکت اسکلت سلولی به شکل یک داربست است، که در طول آن پروتئین¬های محرک می توانند حرکت کنند. این پروتئین¬ها، انرژی…

مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت توانبخشی و کار درمانی با عنوان بررسی پایایی آزمون-بازآزمون تست های بارتل و برگ در بیماران MS

مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت توانبخشی و کار درمانی با عنوان بررسی پایایی آزمون-بازآزمون تست های بارتل و برگ در بیماران MS مالتیپل اسكلروز پایایی آزمون باز آزمون تست برگ و تست بارتل دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته مدیریت توانبخشی…

پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی با عنوان رابطه هوش هیجانی با اعتماد به نفس

پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی با عنوان رابطه هوش هیجانی با اعتماد به نفس هوش هیجانی Emotional Intelligence اعتماد به نفس Confidence دانلود پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی با عنوان رابطه هوش هیجانی با اعتماد به نفس تكنیك‌های مدیریت هیجانها…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *