مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه رویکردهای یادگیری دانشجویان
مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه داخلی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه خارجی رویکردهای یادگیری دانشجویان
پیشینه نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان
ادبیات نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری رویکردهای یادگیری دانشجویان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق رویکردهای یادگیری دانشجویان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 
به منظور سوق دادن دانشجویان به سمت یادگیری مادام العمر ابتدا لازم است رویکرد های مختلف دانشجویان را نسبت به یادگیری مورد بررسی قرار داد.  رویكرد دانشجویان به یادگیری،  تابعی از انگیزه و استراتژی است .  در صورت اختلاف بین انگیزه ها و استراتژی ها وقتی كه رویكرد یادگیری پاسخگوی الزامات تدریس و ارزیابی نباشد،  دانشجویان با مشكلات مواجه خواهند شد.  دانشجویان رویكردی را می پذیرند كه با ادراكشان از تكلیف مرتبط است و فعالیت آن ها در امر مطالعه و یادگیری نتیجه ادراكاتشان از محیط و دوره و تعاملی است كه با محیط دارند.  اگر ادراك دانشجویان این باشد كه ارزیابی،  مطالبه باز تولید دانش و انتقال اطلاعات را از آن ها دارد به احتمال قوی یك رویكرد صوری به یادگیری را بر می گزینند و بر حافظه تأكید می كنند.  ادراكات دانشجویان از برنامه درسی،  تدریس خوب،  اهداف روشن،  حجم (فشار) كار،  تكالیف دشوار و ارزیابی مناسب بر انتخاب رویكرد یادگیری آنان تأثیر دارد.  تفسیر فراگیران از محیط یادگیری و شیوه اجرای برنامه درسی به میزان مهمی در تعیین جهت هدفی كه دنبال می كنند و هم چنین بر رویكردهای یادگیری آنان مؤثر است. (ساکتی و همکاران ، 1386) 

 

اصطلاحات رویكردهای صوری و عمقی ابتدا توسط مارتون و سالجو (1976) مطرح شده و تحقیقات متعددی پیرامون آنها صورت گرفته است بیگز (1987) رویكرد سومی را به نام رویكرد استراتژیك یا  حصولی به آنها افزود كه ممكن است گاهی اوقات با رویكردهای حصولی و عمقی در هم آمیزد.   (ساکتی و همکاران ، 1386) این باور كه دانشجویان رویكردهای صوری،  عمقی و یا حصولی یادگیری را می پذیرند تأثیر معنا داری روی طراحی رویكردهای تدریس در آموزش عالی داشته است.  باید به خاطر داشت كه نباید دانشجویان به عنوان فراگیران صوری یا عمقی توصیف شوند.  چرا كه این واژه ها بیشتر بر رویكرد اشاره دارند و نه به فراگیر،  یك دانشجو می تواند در زمان های مختلف و به تناسب تكالیف متفاوت رویكردهای متفاوتی را در پیش گیرد.  

 

 

 

هر رویكرد یادگیری دارای دو بعد انگیزه و استراتژی است.  دانشجویان دارای رویكرد صوری،  انگیزه بیرونی (صوری) دارند و دانشگاه را وسیله ای برای رسیدن به نتایج دیگر مانند كسب شغل خوب می دانند.  آنها نیازمند به تعادل بین كار سخت و اجتناب از شكست هستند و با اتخاذ استراتژی صوری هدف را به الزامات برنامه درسی و ارزیابی محدود می كنند.  تمركز آنها بر جنبه های لفظی و محسوس اجزاء تكلیف و باز تولید دانش از طریق یادگیری مبتنی بر عادت و تكرار است و تكالیف را فاقد ارتباط با یكدیگر تلقی می كنند.  رویكردی كه دانشجو برای یادگیری در پیش می گیرد و بر اساس آن عمل می كند به شرطی می تواند مطلوب واقع شود كه به تبدیل منجر شود.  یعنی بتواند با برقراری رابطه بین مفاهیم و درك نسبت و ارتباط اجزای با یكدیگر و با كل به شیوه تجزیه و تحلیل و تركیب موضوعات پراكنده،  از آن ها به نتیجه ای جدید و نو برسد كه البته صفت تازگی و نو بودن می تواند مختص به آن یاد گیرنده در مقطع زمانی مورد نظر باشد.  چنین رویكردی را می توان رویكرد عمقی تلقی نمود.  

 

 

 

 

دانشجویان دارای رویكرد عمقی به ماده درسی علاقه مند هستند و با انگیزه درونی (عمقی) سعی در حداكثر رسانیدن فهم خود از درس برای ارضای كنجكاوی خود دارند.  آن ها با اتخاذ استراتژی عمقی تكالیف را جالب تلقی كرده و روی معنای ضمنی مطالب بیشتر از معانی لفظی آن ها تأكید می كنند و در جستجوی انسجام بین اجزای تكالیف مختلف با یكدیگر هستند.  برای این كه دانشجویان رویكرد عمقی به یادگیری را اتخاذ كنند لازم است اساتید با اتخاذ رویكرد عمقی به تدریس و ارزیابی مشوق دانشجویان باشند. 
دانشجویان دارای رویكرد حصولی یا استراتژیك برداشت خاصی از انگیزه بیرونی (حصولی) دارند و برای اثبات برتری خود با نمایش دستاوردهای مشهود به ویژه نمرات بالا تلاش می كنند.  آن ها با اتخاذ استراتژی حصولی و گزینش راهبرد مرتبط با تكلیف،  سازماندهی زمان و استفاده از مهارت های مطالعه،  مطالب را دنبال می كنند.  این دانشجویان نظام مند و مرتب هستند و به نسبت نمراتی كه می توانند بالقوه كسب كنند برای تكالیف خود زمان صرف می كنند.  

 

 

نتایج ارزیابی رویكردهای یادگیری طی زمان نشان می دهد كه دانشجویان در اثر تجارب خود از آموزش عالی تشویق به درگیر شدن با رویكردهای مطلوب یادگیری یعنی رویكرد عمقی نمی شوند.  این چنین استنباط می شود كه محیط تدریس و محیط یادگیری به خودی خود دانشجویان را نه ملزم و نه تشویق به رویكرد عمقی یادگیری می كند و ادراكات دانشجویان از آنچه برای موفقیت لازم است ضرورتاً درگیری معنادار آنها با مواد درسی را موجب نمی شود.  كیفیت كل یادگیری و نتایج یادگیری با رویكردهای یادگیری دانشجویان مرتبط است و اگر اساتید از ویژگی های دانشجویان خود بر حسب شیوه ی رویكردشان به یادگیری بیشتر آگاه باشند این دو می توانند بهبود یابند. رویكردهای سطحی و حصولی آسیب شناسانه هستند.  رویكرد سطحی مبتنی بر انگیزه حداقل كردن تلاش،  هم چنین به حداقل رسانیدن عوارض و پیامدهای ناشی از تلاش كم می باشد.  یعنی كسب نمره ی قبولی.

 

 

  اما از راه میان بر كه اغلب به معنای آن است كه دانشجو مایل به یادگیری عادتی محتوای گزینش شده است.  رویكرد حصولی نیز نتیجه گرا است نه وظیفه گرا و برای دانشجویی كه این رویكرد را دنبال می كند نمره بالا هدف است.  دانشجو وظیفه خود را فقط به دست آوردن نمره می داند.  بیشتر نگران عامل هزینه – سود،  زمان و تلاش است و تقلب نیز در خدمت این هدف قرار می گیرد.  اما رویكرد عمقی تنها رویكرد وظیفه گرا است.  در این رویكرد دانشجو می كوشد تا مواد آموزشی را بفهمد،  اجزای را به كل مرتبط بسازد و یادگیری را با دانش موجود خود یكپارچه كند و آن را در موقعیت های جهان واقع به كار گیرد.  در رویكرد راهبردی یا حصولی،  هدف دانشجویان سبقت گرفتن از ارزیابی است یعنی دانشجویان از الزامات ارزیابی آگاهند و با دقت متوجه ترجیحات ادراك شده از سوی اساتید هستند.  از این رو آن ها زمان و تلاش خود را برای بالا بردن نمرات خود بكار می گیرند. 

 

 

 معمولاً دانشجویان دارای رویكرد عمقی و حصولی (اغلب موارد عمقی) در ارزیابی ها عملكرد بالاتری دارند و در اغلب تحقیقات رابطه منفی بین نمرات دانشجویان در رویكرد صوری و عملكرد تحصیلی و رابطه ی مثبت بین رویكرد عمقی و حصولی و عملكرد تحصیلی دانشجویان در امتحانات گزارش شده است.  دانشجویی كه یادگیری را برحسب افزایش كمّی در دانش یا حفظ كردن تلقی می كند،  غیر ممكن است كه یك رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كند و بر عكس دانشجویانی كه یادگیری را انتزاع معنا یا فرا گرد تفسیری با هدف فهم واقعیت تلقی كنند،  احتمال بیشتری هست كه رویكرد عمقی به یادگیری را دنبال كنند.  دانشجویانی كه ماهیت ارزیابی را مشوق یادآوری می دانند و فشار كار را بالا تلقی می كنند به احتمال قوی رویكرد صوری را می پذیرند در حالی كه رویكرد عمقی با ادراكات مثبت از تدریس واجد كیفیت بالا،  اهداف روشن و تا حدی استقلال در یادگیری را تشویق كند.

 

 

  ادراك دانشجویان از زمینه تدریس مستقیماً بر انگیزه و آمادگی آنان و تصمیماتشان برای عمل اثر می گذارد.  به طور كلی دانشجویان روش یادگیری خود را با ادراكشان از آنچه برای آن ها لازم است تطبیق می دهند.  اكثر دانشجویان به شدت تحت تأثیر سیستم ارزیابی هستند.  آنها عناوینی را می خوانند و مهارت هایی را تمرین می كنند كه می اندیشند به احتمال بیشتر در امتحان خواهد آمد.  در صورتی كه اساتید از ارزیابی به صورت هدفمند استفاده نكنند،  دانشجویان می كوشند تا پی برند چه چیزی مهم است و با خواندن مواد بدون اهمیت در جهت اهداف نا مناسب فعالیت كنند.  محصول یادگیری ممكن است به صورت كمی با تأكید بر اینكه چقدر یاد گرفته می شود ارزیابی شده و یا به صورت كیفی با تأكید بر اینكه به چه خوبی و به چه روشی یاد گرفته می شود ارزیابی گردد.  ماهیت ارزیابی باید ماهیت اهداف یادگیری را منعكس كند.  تغییر رویكرد یادگیری دانشجویان طی دوره ی تحصیلی نشانه تأثیر تدریس و زمینه بر ادراكات دانشجویان و رویكردهای یادگیری آن هاست.  رویكردهای ارزیابی با هدف باز تولید دانش،  تدریس رسمی،  انتقال مستقیم اطلاعات،  فشار كار سنگین و فقدان آزادی در شیوه ی یادگیری،  مشوق رویكرد صوری یادگیری هستند (ساکتی و همکاران ، 1386)

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم چارچوب نظری و پیشینه پژوهش رویکردهای یادگیری دانشجویان 22

مبانی نظری در زمینه یادگیری
2-2-3- یادگیری مادام العمر 22
2-2-3-1-ابعاد یادگیری 22
2-2-3-2- رویکرد دانشجویان نسبت به یادگیری 28
2-2-3-3- سبک های یادگیری 32
2-2-3-4-یادگیری زدایی 38
جدول (2-3) انواع یادگیری زدایی 41
2-2-3-5- تعریف یادگیری مادام العمر 41
2-2-3-6-مقایسه مدل یادگیری مادام العمر با یادگیری سنتی 45
جدول (2-5) مقایسه بین مدل یادگیری مادام العمر و یادگیری سنتی 45
2-2-3-7-ویژگی های یادگیری مادام العمر 46
2-2-3-8-شایستگی های مورد نیاز یادگیری مادام العمر در دانشجویان 47
2-2-3-9-ابعاد یادگیری مادام العمر 48
2-2-3-9-1-خود مدیریتی 48
2-2-3-9-2-یادگیری چگونه یادگیری 50
2-2-3-9-3-ابتکار و نوآوری 52
شکل شماره‌ی (2-4): یادگیری مادام العمر برای نوآوری اقتباس از (ریجو،  2008) 52
2-2-3-9-4-قابلیت جمع آوری اطلاعات 52
2-2-9-3-5-قابلیت تصمیم‌گیری 56
2-2-3-9-6- یادگیری خود تنظیمی 57
2-2-3-9-7-خود کنترلی 58
2-2-3-10- نقش آموزش عالی در یادگیری مادام العمر 60
2-4-پژوهش‌های کاربردی 66

پیشینه پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر
2-4-2:پژوهش ها در زمینه یادگیری مادام العمر 67
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 67
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 67
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 69
منابع 73
منابع فارسی 73
منابع انگلیسی 79
 

مقاله ترجمه شده رشته اقتصاد و مدیریت با عنوان محتوای اطلاعاتی اعلام سود در کشور دانمارک‏

مقاله ترجمه شده رشته اقتصاد و مدیریت با عنوان محتوای اطلاعاتی اعلام سود در کشور دانمارک‏ مقاله ترجمه شده رشته اقتصاد و مدیریت با عنوان محتوای اطلاعاتی اعلام سود در کشور دانمارک‏ همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروشگاه…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش معنويت در سازمان

فصل دوم پایان نامه و پیشینه پژوهش معنويت در سازمان کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه معنويت در سازمان مبانی نظری معنويت در سازمان پیشینه تحقیق معنويت در سازمان پیشینه داخلی معنويت در سازمان پیشینه خارجی معنويت در سازمان…

پایان نامه دوره کارشناسی مهندسی هوافضا با عنوان بررسی تجربی رفتار ملخ یک هواپیمای بدون سرنشین

پایان نامه دوره کارشناسی مهندسی هوافضا با عنوان بررسی تجربی رفتار ملخ یک هواپیمای بدون سرنشین ملخ هواپیما الگوریتم طراحی ملخ رژیم سرعتی زیر صوت هواپیمای بدون سرنشین دانلود پایان نامه دوره کارشناسی مهندسی هوافضا با عنوان بررسی تجربی رفتار…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلال بدشکلی بدن

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری اختلال بدشکلی بدن کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اختلال بدشکلی بدن مبانی نظری اختلال بدشکلی بدن پیشینه تحقیق اختلال بدشکلی بدن پیشینه داخلی اختلال بدشکلی بدن پیشینه خارجی اختلال بدشکلی بدن…

بکار گیری مدلهای جدید در سیاست خارجی

بکار گیری مدلهای جدید در سیاست خارجی مدل سیاسی تصمیم گیری مدلهای جدید در سیاست خارجی متغیرهای موثر در سیاست خارجی دانلود مقاله بکار گیری مدلهای جدید در سیاست خارجی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل همکاری…

مبانی نظری ارزیابی فقهی حدود شناسی حجاب در مذاهب پنجگانه و نظام حقوقی ایران

مبانی نظری ارزیابی فقهی حدود شناسی حجاب در مذاهب پنجگانه و نظام حقوقی ایران حجاب و حدود آن ارزیابی فقهی حدود حجاب حدود حجاب در مذاهب خمسه حدود حجاب در حقوق ایران حدود حجاب در مذاهب پنجگانه حجاب در فقه…

بررسی مشکلات زبانی دانش آموزان دوزبانه کردی_فارسی زبان ایلامی

بررسی مشکلات زبانی دانش آموزان دوزبانه کردی_فارسی زبان ایلامی دوزبانگی زبان کردی زبان ارتباطی غوطه وری با هدف همگون سازی بررسی مشکلات زبانی دانشآموزان دوزبانه کردی_فارسی زبان ایلامی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina…

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری سبک های حل مسئله

فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری سبک های حل مسئله کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه سبک های حل مسئله مبانی نظری سبک های حل مسئله پیشینه تحقیق سبک های حل مسئله پیشینه داخلی سبک های حل مسئله…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی و انواع آن 77 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق کمال گرایی و انواع آن 77 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری کمال گرایی پیشینه تحقیق کمال گرایی پیشینه نظری کمال گرایی پیشینه خارجی کمال گرایی پیشینه داخلی کمال گرایی فصل دوم پایان نامه انواع کمال…

بررسی صنعت کاشی ایران از دیدگاه متخصصین و ارائه راهکارهای مناسب

بررسی صنعت کاشی ایران از دیدگاه متخصصین و ارائه راهکارهای مناسب کاشی و سرامیک صنعت کاشی ایران مشکلات صنعت کاشی و سرامیک راه حلهای مناسب برای حل مشکلات صنعت کاشی و سرامیک دانلود تحقیق کاشی و سرامیک بررسی صنعت کاشی…

پاورپوینت نظريه دور تجاري حقيقي در اقتصاد

پاورپوینت نظريه دور تجاري حقيقي در اقتصاد کلمات کلیدی : پاورپوینت نظريه دور تجاري حقيقي در اقتصاد نظريه دور تجاري حقيقي در اقتصاد نظريه دور تجاري حقيقي مدل عرضه و تقاضاي كل ادوار تجاري حقيقي عرضه و تقاضاي كل دور…

بررسی غرر و موارد آن را در كنوانسیون بیع بین المللى كالا

بررسی غرر و موارد آن را در كنوانسیون بیع بین المللى كالا قاعده غرر موارد غرر غرر در معاملات غرر در معاملات بین المللى كنوانسیون بیع بین المللى كالا كنوانسیون 1980 آنسیترال دانلود پایان نامه غرر در معامله بررسی غرر…

پروپوزال ارائه مکانیزمی برای ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران

پروپوزال ارائه مکانیزمی برای ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران شاخص های ارزیابی عملکرد hse  ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران شاخص های عملکردی hse مدیریت hse پیمانکاران در پروژه های عمرانی شاخص های ارزیابی عملکرد ایمنی وضعیت HSE در پروژه های عمرانی پروپوزال…

تاثیر مولفه های مختلف بر مدیریت دانش و بررسی الزامات و رویکردها

تاثیر مولفه های مختلف بر مدیریت دانش و بررسی الزامات و رویکردها پایان نامه با موضوع مدیریت دانش دانلود پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه مدیریت دانش doc موضوع پایان نامه مدیریت دانش تاثیر مولفه های مختلف بر مدیریت دانش…

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دلبستگی شغلی

پیشینه نظری و فصل دوم پایان نامه دلبستگی شغلی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه دلبستگی شغلی مبانی نظری دلبستگی شغلی پیشینه تحقیق دلبستگی شغلی پیشینه داخلی دلبستگی شغلی پیشینه خارجی دلبستگی شغلی پیشینه پژوهش دلبستگی شغلی پیشینه نظری…

بررسی پروسه دموكراتیك شدن در زمینه بین الملل در سالهای 1997 تا 2005

بررسی پروسه دموكراتیك شدن در زمینه بین الملل در سالهای 1997 تا 2005 دموكراسی اقتدارگرایی جهانی شدن دانلود پایان نامه كارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی بررسی پروسه دموكراتیك شدن در زمینه بین الملل در سالهای 1997 تا 2005 دانلود پایان…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری مادام العمر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق یادگیری مادام العمر مبانی نظری یادگیری مادام العمر دانلود مبانی نظری یادگیری مادام العمر پیشینه تحقیق یادگیری مادام العمر ادبیات نظری یادگیری مادام العمر فصل دوم پایان نامه یادگیری مادام العمر مبانی نظری و پیشینه…

پاورپوینت (اسلاید) ساخت شهري

پاورپوینت (اسلاید) ساخت شهري کلمات کلیدی : پاورپوینت ساخت شهري ساخت شهري مقاله ساخت شهري تحقیق ساخت شهري بررسی ساخت شهري پایان نامه ساخت شهري مكان بنگاه اقتصادي در شهر بررسي نظريه هاي ساختار شهري شهر چند مركزي ساختار شهري…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شایستگی اجتماعی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شایستگی اجتماعی مبانی نظری شایستگی اجتماعی پیشینه شایستگی اجتماعی دانلود مبانی نظری شایستگی اجتماعی پیشینه تحقیق شایستگی اجتماعی ادبیات نظری شایستگی اجتماعی فصل دوم پایان نامه شایستگی اجتماعی پیشینه تحقیق در مورد شایستگی اجتماعی مبانی…

پروپوزال افزایش فروش با مدونسازی برنامه بازاریابی

پروپوزال افزایش فروش با مدونسازی برنامه بازاریابی تدوین برنامه بازاریابی پروپوزال افزایش فروش پروپوزال تدوین برنامه بازاریابی پروپوزال افزایش فروش در شرکتها تدوین برنامه بازاریابی در راستای افزایش فروش افزایش فروش با مدونسازی برنامه بازاریابی رفتن به سایت اصلی دانلود…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات نوین 89 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات نوین 89 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری فناوری اطلاعات نوین دانلود مبانی نظری فناوری اطلاعات نوین پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات نوین دانلود پیشینه تحقیق فناوری اطلاعات نوین پیشینه داخلی فناوری اطلاعات نوین پیشینه خارجی فناوری…

ارزیابی اثرات عناصر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند

ارزیابی اثرات عناصر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند آمیخته بازاریابی ارزش ویژه برند دانلود مقاله آمیخته بازاریابی ارزش ویژه برند در موسسات آموزشی تاثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند تاثیر عناصر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند بررسی…

ماهیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی و بررسی انواع و کارکردهای منفی و مثبت

ماهیت رسانه ها و شبکه های اجتماعی و بررسی انواع و کارکردهای منفی و مثبت کلمات کلیدی : انواع شبکه های اجتماعی ویژگی های شبکه های اجتماعی پایان نامه شبکه های اجتماعی کارکردهای منفی شبکه های اجتماعی کارکردهای مثبت شبکه…

بررسی تاثیر ورزش در جوامع زنان و ارتباط آن با پدیده های اجتماعی

بررسی تاثیر ورزش در جوامع زنان و ارتباط آن با پدیده های اجتماعی مزایای ورزش در زنان اثرات اجتماعی و روانی ورزش ارتباط ورزش با پدیده های اجتماعی بررسی تاثیر ورزش در جوامع زنان و ارتباط آن با پدیده های…

ادبیات نظری و پیشینه تجربی اشتراک دانش

ادبیات نظری و پیشینه تجربی اشتراک دانش کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه اشتراک دانش مبانی نظری اشتراک دانش پیشینه تحقیق اشتراک دانش پیشینه داخلی اشتراک دانش پیشینه خارجی اشتراک دانش پیشینه پژوهش اشتراک دانش پیشینه نظری اشتراک دانش…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *