مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان 69 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری مهارت های اجتماعی
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
فصل دوم پایان نامه مهارتهای اجتماعی نابینایان
مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه داخلی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه خارجی مهارتهای اجتماعی نابینایان
پیشینه نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان
ادبیات نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری مهارتهای اجتماعی نابینایان تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق مهارتهای اجتماعی نابینایان در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

مقدمه
محققان در طی سال‌های متمادی نشان داده‌اند افراد آسیب دیده بینایی در زمینه مهارت‌های اجتماعی مثل آغاز كردن یك رابطه (كف[1]، 2002، كورن و كوئینز[2]، 2002، مك گاها و فرین[3]، 2001)، دوستی و روابط اجتماعی (كلسی[4]، 2006، كف، 2004، ساكس وسیلبرمن[5]، 2000، هاره و آرو[6]، 2000)، شایستگی اجتماعی (وایت[7]، 2003، وندی[8]، 1991) و ارتباطات غیركلامی (ساكس و سیلبرمن، 2000) در مقایسه با همسالان بینای خود به طور معناداری در سطح پایینی قرار دارند بر اساس نتایج پژوهش‌ها، علت مشكلات افراد با نقایص بینایی در تعاملات اجتماعی، وجود تأخیرات رشدی در ارتباطات بیان شده است. نتایج مطالعات نشان داده است كه دانش‌آموزان با آسیب بینایی نسبت به همسالان بینایشان به میزان كمتری شروع‌كننده تعاملات اجتماعی هستند و به میزان كمتری به آن علاقه نشان می‌دهند.

 

 

در چند سال گذشته، محققان توجه مضاعفی به عملكردهای اجتماعی در افراد با ناتوانی‌های مختلف جسمی معطوف داشته‌اند (گرشام، 1981، ون هسلت و ماتسون[9]‌، 1983). افراد با نیازهای خاص از لحاظ اجتماعی منزوی و گوشه‌گیر می‌شوند و بازخوردهای نامناسبی را در تعاملات بین فردی خود از محیط دریافت می‌كنند و تمایل به تعامل با همتایان بینای خود ندارند.برطبق نظر مک کاسپی (1996)، جوانان با نقایص بینایی درزمینه‌ی یادگیری خود به خودی در قلمرو اجتماع توانایی محدودی دارند. دیگرمحققان عنوان می‌کنند كه رفتارهایی مانند بی‌توجهی به علایق دیگران، الگوهای غیرمعمول زبانی وعدم ترجیح تعامل با بزرگسالان درافراد با نقص بینایی رایج است.

 

 

شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی

قبل از شروع آموزش مهارتهای اجتماعی باید این امر روشن شود كه چه مهارت‌هایی برای آموزش به كودكان و نوجوانان حائز اهمیت است. در تعیین این مهارتها باید چند نكته را مشخص كرد از جمله مرحله رشد كودك كه در سرعت بخشیدن یابه تاخیر انداختن آموزش و كسب مهارت مؤثر است. بافت فرهنگی و موقعیتی، و نیز دیدگاههای كسانی كه در محیط پیرامون فرد هستند مثل والدین، همسالان و معلمان در تعیین نوع مهارت دخیل می‌باشند، ‌گاه میان برداشت بزرگسالان از مهارتهای اجتماعی مورد نیاز كودكان و نوجوانان تفاوت بسیار به چشم می‌خورد و مهارتها بر حسب موقعیت متفاوت به نظر می‌رسند. مثلا معلمان در كلاس درس، آن دسته از رفتارهای اجتماعی را كه به آموزش مهارتهای تحصیلی كمك می‌كنند ارزشمند می‌دانند. گرشام (1984) معتقد است نتایج مهم اجتماعی تعلیم مهارتهای اجتماعی به كودكان را می‌توان شامل مواردی چون پذیرش در گروه همسالان مورد قبول بزگسالان خاص قرار گرفتن سازش با محیط تحصیلی، عمل به عقل سلیم و عدم ارتباط با دستگاه قضایی نوجوانان دانست.

 

 

ظاهراً نتایج مطلوب در انتخاب مهارت‌های اجتماعی برای آموزش به كودكان عامل مهمی در تعیین محور آموزش به شمار می‌آید، زیرا اگر مثلا هدف پذیرش كامل همسالان در مقابل موفقیت كلاسی یا روابط اصلاح شده خانه مطرح باشد، نحوه تأكید تفاوت می‌كند (كارتلج و میلبرن، 1985).ساکس و همکاران اظهار كرد كه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای جوانان با نقص بینایی بسیار مهم است. آنها ذكر كردند كه اگر كودكان اساس مهارتهای تعاملات اجتماعی شان را در سالهای اولیه توسعه ندهند، توانایی شان برای موفقیت به عنوان یك بزرگسال هم در كار و هم در زندگی شخصیشان ممكن است تحت تأثیر قرار گیرد.

 

 

ضرورت پرورش مهارت‌های اجتماعی كودك، در بسیاری از موارد زمانی احساس می‌شود كه درافراد رفتار نامطلوب به چشم می‌خورد و علت آن نبود رفتار مطلوب در مجموعه رفتارهای فرد است، طبق نظر فوق، انتخاب رفتار مطلوب به جای رفتارهای مساله‌ساز به عوامل بسیاری بستگی دارد، كه معمولاً ارزیابی ذهنی افراد ذیربط از آن جمله است. این توانش‌ها راههای اجتماعی مناسبی برای ابراز احساس‌ها، عدم توافق‌ها و یا درخواست برای تغییر رفتار غیرمعمول دیگری فراهم می‌آورند

 

 

 

 

. شیوه‌های آوزش به نابینایان بدین قرار است:

1- تدریس آموزش[10]: در جلسات اولیه مسائل كلی مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان آموزش داده می‌شود. این آموزش می‌تواند به صورت نوبتی [11] یا ادای ساده كلامی اجرا شود كه شامل اطلاعاتی در زمینه مهارتهای اجتماعی است. این روش مستقیم است و محتوای آن بعداً توضیح داده می‌شود.

 

 

2- الگوسازی[12]: الگو یك تكلیف بسیار مهم برای تعلیم مهارتهای اجتماعی است جنبه‌ی اساسی الگو‌سازی آنست كه ما می‌توانیم رفتارها یا مهارتها یا استراتژیهای مقابله‌یی خاصی را بدون توضیح كسل‌كننده و نامرتب نشان دهیم. برای الگو‌سازی می‌توان از نوارهای ویدیویی استفاده كرد كه درآنها شیوه‌های پاسخ به موقعیت‌ها توسط نوجوانان نمایش داده می‌شود. رهبر گروه شاید یك فرد را كه از گروه انتخاب شده است دعوت كند و از او بخواهد مهارت‌های خاصی را به نمایش بگذارد. بنابراین وقتی یك موقعیت بازی نقش در گروه مطرح شد طریقه‌ی مقابله این نقش را به دیگران نشان می‌دهد. سرانجام الگو‌سازی می‌تواند برای نشان دادن راههای غیر مؤثر برخورد با موقعیت مفید باشد. اگر اعضای گروه از یك موضوع ترس داشتند، خود درمانگر می‌تواند این نقش را بازی كند و به اعضا اجازه دهد كه عملكرد او را نقد كنند. بر اساس الگو‌سازی و بحث روی موضوع چه نباید كرد، گروه می‌تواند نقشهای گوناگون مؤثر در موقعیت‌های اجتماعی را بازی كند.

 

 

 

3- ایفای نقش[13]: ارزش ایفای نقش در طول تعلیم این است كه ایجاد موقعیت می‌كند از این رو مشابهت فراوانی با موقعیت‌های واقعی دارد بنابراین نوجوانان می‌توانند پاسخ به محرك‌هایی را كه بعداً در موقعیت واقعی برخورد می‌كنند فرا بگیرد. در این روش درمانگر كنترل زیادی در دست دارد به آن سبب كه:

الف) نوجوانان می‌توانند هر نقش را چندین مرتبه تمرین و تكرار كنند به این دلیل شكست اهمیت كمتری می‌یابد.

ب) نوجوانان می‌توانند قطعات كوچكی از زنجیره‌های مهارتها را تمرین و در آخر آنها را به هم متصل كنند.

ج) جنبه‌های گوناگون بر حسب نیازهای درمانی انتخاب می‌شوند.

د) موقعیت‌ها را می‌توان خیلی واقعی یا ساده برگزار كرد.

به طور معمول ایفای نقش به ترتیب، توسط افراد گروه اجرا می‌شود و افراد گروه راههای مؤثر و غیر مؤثری را كه در روش الگو‌سازی یاد گرفته‌اند به صورت ایفای نقش به اجرا می‌گذارند. درجلسات ایفای نقش، محدودیت زمانی وجود ندارد، بلكه گروه می‌تواند چندین مرتبه به موقعیت قبلی باز گردد و تمرین را تكرار كند، تا اینكه افراد مهارت‌های لازم را فرا بگیرند. بنابراین ایفای نقش جنبه مهمی از آموزش است كه قابلیت انعطاف زیادی دارد و می‌تواند با نیازهای فرد مناسب مطابقت كند.

 

 

4- تكنیك‌های رفتاری[14]: هر چند كه تكنیك‌های رفتاری در تعلیم مهارتها یك روش رساندن مفهوم کلام است كه می‌تواند بسیار تسریع‌كننده باشد. برای مثال وقتی فرد سعی می‌كند سر صحبت با فردی را باز كند، وقتی به طور واقعی با یك موقعیت ایفای نقش مواجه می‌شود، نمی‌تواند فكر كند كه چه بگوید در اینجا درمانگر می‌تواند به طور مستقیم جملاتی را كه لازم است به فرد یاد بدهد.

 

 

5- تكنیك شناختی[15]: یكی از مسائلی كه بیشتر نوجوانان به خاطر آن به درمانگر مراجعه می‌كنند، عدم اعتماد به نفس در ابراز وجود است جنبه‌ی اصلی درمان اضطرابها و مشكلات عملكردی است كه بر اثر عبارات منفی منسوب به خود[16] در افراد ایجاد شده‌اند (شاداب، 1373).

 

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مروری چارچوب نظری و  پیشینه پژوهش مهارتهای اجتماعی نابینایان

2-5 مهارتهای اجتماعی 20
2-5-1 فرآیند ارتباط اجتماعی 20
2-5-2 مفهوم مهارتهای اجتماعی 20
2-5-3 تعریف مهارت‌های اجتماعی 22
2-5-4 ویژگی‌های مهارتهای اجتماعی 24
2-5-5 شش ویژگی عمده مهارتهای اجتماعی 25
2-5-6 طبقه‌بندی مهارتهای اجتماعی از نظر کارکرد 26
2-5-7 فرایند‌های عاطفی و شناختی در مهارت اجتماعی 27
2-5-7-1 مهارت‌های اجتماعی مربوط به عواطف 28
2-5-7-2 مهارت‌های مربوط به شناخت اجتماعی 28
2-5-8 پیامد‌های مهارتهای اجتماعی 29
2-6 مهارت‌های اجتماعی نابینایان 30
2-6-1 رشد اجتماعی در نابینایان 30
2-6-2 ویژگی‌های و محدودیت‌های روانشناختی کودکان نابینا 31
2-6-3 تأثیر اختلال بینایی در فرآیند‌های تحول روانی 35
2-6-4 خصوصیات افراد با ناتوانی اجتماعی 38
2-6-5 سازگاری اجتماعی افراد دارای نقص بینایی و عوامل موثر بر آن 40
2-6-6 عوامل مؤثر در سازگاری نابینایان 43
2-6-7 اهمیت مهارت‌های افراد آسیب دیده بینایی 45
2-7 شیوه‌های آموزش مهارتهای اجتماعی 46

پیشینه تحقیق مهارتهای اجتماعی
2-8 پیشینه و تاریخچه موضوع تحقیق 49
2-8-1 تحقیقات انجام شده پیرامون در خارج از کشور 49
2-8-2 تحقیقات انجام شده در ایران 51

منابع

 

​​​​​​​مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس و مدل های آن

​​​​​​​مبانی نظری و پیشینه تحقیق استرس و مدل های آن کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه استرس و مدل های آن مبانی نظری استرس و مدل های آن پیشینه تحقیق استرس و مدل های آن پیشینه داخلی استرس و…

پرسشنامه بررسی عملکرد تأثیرگذار بر نگرش نسبت به تبلیغات

پرسشنامه بررسی عملکرد تأثیرگذار بر نگرش نسبت به تبلیغات نگرش نسبت به تبلیغات پرسشنامه نگرش نسبت به تبلیغات پرسشنامه نگرش افراد نسبت به تبلیغات دانلود پرسشنامه نگرش افراد نسبت به تبلیغات پرسشنامه استاندارد نگرش افراد نسبت به تبلیغات پرسشنامه عوامل…

جزوه اصول مدیریت دکتر علی رضائیان

جزوه اصول مدیریت دکتر علی رضائیان اصول مدیریت علی رضائیان رفتن به سایت اصلی اصول مدیریت دکتر علی رضائیان مناسب امتحان پایان ترم و جمع بندی کنکور ارشد خلاصه 9 فصل کامل کتاب در 36 صفحه pdf   فصل اول…

پاورپوینت الکترونیک قدرت

پاورپوینت الکترونیک قدرت پاورپوینت الکترونیک قدرت دیودهای نیمه هادی قدرت مدارات دیودی و یکسوکننده ها تریستورها یکسوکننده های کنترل شده کنترل کننده های ولتاژ متناوب روشهای کموتاسیون چاپرهای DC رفتن به سایت اصلی مشخصات فایل: عنوان: پاورپوینت الکترونیک قدرت تعداد…

سیستم فرمان الكتریكی ESP

سیستم فرمان الكتریكی ESP سیستم فرمان فرمانهای الكتریكی عملكرد سیستم فرمان سیستم های ایمنی فرمان سیستم فرمان الكتریكی ESP دانلود مقالات مهندسی مکانیک خودرو دانلود مقالات مکانیک خودرو رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله رشته مکانیک خودرو سیستم فرمان الكتریكی…

پاورپوینت مدل رقومی ارتفاع

پاورپوینت مدل رقومی ارتفاع پاورپوینت مدل رقومی ارتفاع مدل رقومی ارتفاع بررسی مدل رقومی ارتفاع تعاریفی از مدل رقومی ارتفاعی یاDEM مراحل ایجاد مدل رقومی ارتفاعی یاDEM کاربرد مدل رقومی ارتفاعی یاDEM روشهای ارائه مدل رقومی ارتفاعی یاDEM مدل ارتفاعی…

تحلیل صور خیال در شاهنامه فردوسی و بررسی ترکیبها و تصاویر در آن

تحلیل صور خیال در شاهنامه فردوسی و بررسی ترکیبها و تصاویر در آن عناصر خیال در شاهنامه شناخت تصاویر و تركیبها در شاهنامه شناخت شیوه های تصویر سازی در شاهنامه تنوع مجاز در شاهنامه استعاره در شاهنامه تشبیه در شاهنامه…

استقلال در دوره نوجوانی و تاثیر خانواده و محیط بر آن

استقلال در دوره نوجوانی و تاثیر خانواده و محیط بر آن استقلال کودکان استقلال طلبی نوجوان دانلود پایان نامه استقلال کودکان روشهای تربیت استقلال دهی به فرزندان رشد هویت و مبارزه برای استقلال دهی اصول تربیت استقلال دهی راهکارهای تقویت…

بررسی موانع پیشرفت انتقال وجه در بانکداری الکترونیکی در ایران

بررسی موانع پیشرفت انتقال وجه در بانکداری الکترونیکی در ایران انتقال الكترونیكی وجوه موانع بانکداری الکترونیکی در ایران بررسی موانع پیشرفت انتقال وجه در بانکداری الکترونیکی در ایران دانلود پایان نامه بانکداری الکترونیکی موانع انتقال الكترونیكی وجوه دانلود پایان نامه…

مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی شهرداریها تالیف دکتر جعفر بابا جانی

مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی شهرداریها تالیف دکتر جعفر بابا جانی مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی شهرداریها تالیف دکتر جعفر بابا جانی رفتن به سایت اصلی مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی شهرداریها تالیف دکتر جعفر بابا جانی…

بیولیچینگ (آبشویی زیستی) کنسانتره فلوتاسیون (شناور) سولفید مس با استفاده از کنسرسیوم میکروارگانیسم های مزوفیل و گرمادوست

بیولیچینگ (آبشویی زیستی) کنسانتره فلوتاسیون (شناور) سولفید مس با استفاده از کنسرسیوم میکروارگانیسم های مزوفیل و گرمادوست بیولیچینگ (آبشویی زیستی) کنسانتره فلوتاسیون (شناور) سولفید مس با استفاده از کنسرسیوم میکروارگانیسم های مزوفیل و گرمادوست رفتن به سایت اصلی نمونه مقاله…

خلاصه کتاب سازمان: سیستم عقلایی ، طبیعی و باز ریچارد اسکات (ترجمه حسن میرزایی اهرنجانی) فایل پاورپوینت کتاب

خلاصه کتاب سازمان: سیستم عقلایی ، طبیعی و باز ریچارد اسکات (ترجمه حسن میرزایی اهرنجانی) فایل پاورپوینت کتاب خلاصه کتاب سازمان سیستم عقلایی طبیعی و باز ریچارد اسکات ترجمه حسن میرزایی اهرنجانی رفتن به سایت اصلی خلاصه کتاب سازمان: سیستم…

اکسل کلیه داده های حسابهاي ملي ایران برای دوره زمانی سالهاي 1338 الی 1391

اکسل کلیه داده های حسابهاي ملي ایران برای دوره زمانی سالهاي 1338 الی 1391 کلمات کلیدی : دانلود اکسل کلیه داده های حسابهاي ملي ایران برای دوره زمانی سالهاي 1338 الی 1391، داده داده درآمد و توليد ناخالص ملي بر…

فصل سوم پایان نامه پیاده سازی و استقرار مدیریت دانش در سازمان

فصل سوم پایان نامه پیاده سازی و استقرار مدیریت دانش در سازمان کلمات کلیدی : پایان نامه مدیریت دانش مدیریت دانش در سازمان ها فصل سوم مدیریت دانش در سازمان فصل سوم استقرار مدیریت دانش در سازمان فصل سوم پیاده…

ارائه الگوی معین و مناسب و استاندارد برای هزینه های تعمیر و نگهداری ماشینهای کشاورزی

ارائه الگوی معین و مناسب و استاندارد برای هزینه های تعمیر و نگهداری ماشینهای کشاورزی ماشینهای کشاورزی تعمیر ماشینهای کشاورزی نگهداری ماشینهای کشاورزی هزینه های تعمیر و نگهداری ماشینهای کشاورزی ارائه الگوی معین و مناسب و استاندارد برای هزینه های…

ارزیابی اثرات آمیخته بازاریابی سبز بر ارزش ویژه برند محصولات کاله

ارزیابی اثرات آمیخته بازاریابی سبز بر ارزش ویژه برند محصولات کاله آمیخته بازاریابی آمیخته بازاریابی سبز ارزش ویژه برند ارزش ویژه برند در محصولات کاله تاثیر آمیخته بازاریابی بر ارزش ویژه برند تاثیر آمیخته بازاریابی سبز بر ارزش ویژه برند…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مقابله 57 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مقابله 57 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری مقابله دانلود مبانی نظری مقابله پیشینه تحقیق مقابله دانلود پیشینه تحقیق مقابله پیشینه داخلی مقابله پیشینه خارجی مقابله پیشینه پژوهش مقابله پیشینه نظری مقابله ادبیات نظری مقابله…

پرسشنامه اثر بهبود روابط مدیر ارتباط با مشتری در خلق رضایت و اعتماد مشتریان ارزنده بانکداری جامع

پرسشنامه اثر بهبود روابط مدیر ارتباط با مشتری در خلق رضایت و اعتماد مشتریان ارزنده بانکداری جامع پرسشنامه بهبود روابط مدیر ارتباط با مشتری پرسشنامه خلق رضایت و اعتماد مشتریان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه رشته مدیریت پرسشنامه اثر بهبود روابط…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهره وری

مبانی نظری و پیشینه تحقیق بهره وری پیشینه بهره وری مبانی نظری بهره وری ادبیات نظری بهره وری چارچوب نظری بهره وری پیشینه تحقیق بهره وری پیشینه پژوهش بهره وری پیشینه داخلی بهره وری پیشینه خارجی بهره وری فصل دوم…

مسئولیت کیفری پزشک در قانون مجازات اسلامی جدید

مسئولیت کیفری پزشک در قانون مجازات اسلامی جدید مسئولیت کیفری پزشکان مسئولیت جزایی پزشک مبانی فقهی مسئولیت پزشکان شرایط مسئولیت کیفری پزشک مسئولیت کیفری و مدنی پزشک مسئولیت کیفری پزشکان در حقوق ایران مسئولیت کیفری پزشک در قانون مجازات جدید…

پرسشنامه اثرات عناصر آمیخته ترفیع بر ارزش ویژه برند از نگاه مشتریان

پرسشنامه اثرات عناصر آمیخته ترفیع بر ارزش ویژه برند از نگاه مشتریان پرسشنامه آمیخته ترفیع پرسشنامه ارزش ویژه برند پرسشنامه ارزش ویژه برند در صنعت خرده فروشی پرسشنامه ارزش ویژه برند از نگاه مشتریان پرسشنامه تاثیر آمیخته ترفیع بر ارزش…

پاورپوینت مراقبت حرفه ای (فصل دهم کتاب فلسفه حسابرسی تألیف حساس یگانه)

پاورپوینت مراقبت حرفه ای (فصل دهم کتاب فلسفه حسابرسی تألیف حساس یگانه) پاورپوینت فصل دهم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه پاورپوینت مراقبت حرفه ای پاورپوینت فصل دهم کتاب فلسفه حسابرسی دکتر حساس یگانه با عنوانمفاهیم حسابرسی پاورپوینت فصل دهم…

مشکل تخصیص مکان برای سیستم حمل و نقل درون شهری، در یک شرکت بزرگ با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری

مشکل تخصیص مکان برای سیستم حمل و نقل درون شهری، در یک شرکت بزرگ با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری مشکل تخصیص مکان برای سیستم حمل و نقل درون شهری، در یک شرکت بزرگ با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری…

نقش فرآیند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک

نقش فرآیند مدیریت دانش بر اثربخشی بانک پایان نامه مدیریت دانش پایان نامه اثربخشی بانک فرایندهای مدیریت دانش تاثیر مدیریت دانش بر عملکرد بانک پیاده سازی مدیریت دانش در بانک استقرار مدیریت دانش در بانک بکارگیری مدیریت دانش در بانک…

پیامدها و عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر و بررسی شیوه ها و اقدامات درمانی آن

پیامدها و عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر و بررسی شیوه ها و اقدامات درمانی آن کلمات کلیدی : طبقه بندی مواد مخدر تاریخچه اعتیاد در جهان تاریخچه مواد مخدر  در ایران دیدگاههای نظری و تئوریک اعتیاد پیشگیری از اعتیاد…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *