مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری 63 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه فرآیند یاددهی یادگیری
مبانی نظری فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه تحقیق فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه داخلی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه خارجی فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه پژوهش فرآیند یاددهی یادگیری
پیشینه نظری فرآیند یاددهی یادگیری
ادبیات نظری فرآیند یاددهی یادگیری
چارچوب نظری فرآیند یاددهی یادگیری

رفتن به سایت اصلی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق مهارت اعضای هیات علمی در فرآیند یاددهی یادگیری عنوان این نوشتار است.

 

 

فرایند یاددهی – یادگیری 
در عصر انفجار اطلاعات تأكید بر فرایند یاددهی – یادگیری در تمام حیطه ها ضروری است.  (شواخی و همکاران ، 1386)یادگیری و جریان آن،  یكی از اركان اصلی برنامه تربیتی است.  یادگیری اساس رفتار افراد را تشكیل می دهد.  از طریق یادگیری،  فرد با محیط خود آشنا می شود.  در گذشته تدریس از دیدگاه عده ای از متخصصان تعلیم و تربیت به معنی انتقال معلومات بود.  حال آن كه صاحب نظران جدید تعلیم و تربیت بر این باورند كه معلم باید راه و روش دانستن را به دانش آموزان بیاموزد و به انتقال فرمول ها و معلومات اكتفا نكند.  امروزه نمی توان گفت روشی را كه روز نخست معلم انتخاب می كند باید همواره ثابت بماند زیرا گذشت زمان ایجاد تغییراتی را در این روش الزام آور می سازد. 

 

 

 

 

 هم چنین نمی توان گفت:

 صرف مطالعه كتبی برای معلم خوب شدن كافی است زیرا تجربه بزرگترین آموزگار و پشتیبان انسان است اما در هر صورت چون هدف معلم ارایه هر چه بهتر و بیش تر مطلب به شاگردان است لذا تقریباً همه معلمان تلاش می كنند فضایی در كلاس ایجاد كنند كه برای تمام اعضای آن دوستانه و آموزنده باشد.  جان دیویی،  تأكید بسیاری بر تجربه فرا گیرنده در جریان یادگیری دارد و می گوید: دانش آموز موجودی فعال و كنش گر است كه در محیط خود دخالت می كند و با آن عمل متقابل انجام می دهد.  دانش آموز از طریق فعالیت های خود می آموزد و ذهن خود را از طریق رفتاری كه در آن مشاركت دارد می سازد.  به نظر دیویی وظیفه معلم راهنمایی فكری است و معلم باید عادت كند تفكر را در دانش آموزان پدید آورد.  ژان پیاژه از جمله كسانی است كه بیش از همه به اهمیت روش های فعال پی برد و به كار گیری آنها را توصیه كرد.

 

 

 

 

  او در نوشته های خود همواره بر فعالیت فرا گیرنده در جریان یادگیری تأكید دارد و می گوید:
 وقتی دانش آموز فعال نباشد،  یعنی در وضعیت كنش پذیر قرار داشته باشد،  به صرف شنیدن سخن دیگران چیزی یاد نمی گیرد؛ شناخت هایی كه فرد بدان ها نایل می شود،  حاصل درون سازی فعال اشیاء است  .  جروم برونر (1996) ابداع كننده روش آموزش اكتشافی است.  معتقد است: “قرار دادن پاسخ مستقیم در اختیار دانش آموزان آنان را به كتاب و متن فعلی متكی می كند و موجب می شود ازخود كوشش نشان ندهند.  در نتیجه آنان از یادگیری رضایت خاطر به دست نمی آورند و انگیزه های یادگیری در آنها ضعیف می شود” البته باید خاطر نشان كرد كه هیچ یك از روشهای تدریس به خودی خود خوب یا بد نیستند.  بلكه نحوه و شرایط استفاده از آنها موجب قوت یا ضعف شان می شود.  بروس جویس (2004) در این باره می گوید: دانش آموزان بخش مهمی از محیط یادگیری را شامل می شوند و واكنش های متفاوت نسبت به مدل های گوناگون از خود نشان می دهند.  ساختار شخصیت،  استعداد،  توانایی های ذاتی و آموخته های پیشین دانش آموزان ،  موجب شكل گیری سبك های مختلف یادگیری می شود.  (حسن زاده و همکاران ، 1391)

 

 

 

همچنین اتكینسون و فلیر  رویكردهای یاد دهی – یادگیری را در چهار نوع رویكرد اكتشافی،  رویكرد انتقالی،  رویكرد فرایندی و رویكرد تعاملی قرار داده اند كه به اختصار بیان می شوند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری اكتشافی: در این رویكرد به فراگیران اجازه داده می شود كه خودشان جواب پرسش ها را كشف كنند و بر به كارگیری جدی مواد و وسائل توسط فراگیران تأكید می كند.  

رویكرد یاد دهی – یادگیری انتقالی: این رویكرد بدون درگیر كردن جدی فراگیران در فرایند یادگیری،  پاسخ بیش تر پرسش ها به آنان گفته می شود و دانش آموزان پذیرای اطلاعاتی هستند كه توسط معلم به آنان ارائه می شود.

رویكرد یاد دهی – یادگیری فرایندی: در این رویكرد فراگیر در یادگیری فعالانه شركت دارد.  رویكرد فرایندی به طور عمده بر مهارت هایی مانند مشاهده،  برقراری ارتباط و طبقه بندی تأكید دارد. 

رویكرد یاد دهی – یادگیری تعاملی: این رویكرد به عنوان تركیبی از اجزاء هر یك از رویكردهای قبل در یك چهارچوب است.  در این رویكرد معلم فعالانه در جهت آگاهی یافتن از آنچه كه فراگیران قبلاً فهمیده اند تلاش می كند و آنگاه آنان را به پرسیدن پرسش های علمی تشویق می كند.  (شواخی و همکاران ،  1386)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2- 1- مقدمه 26
2-2-2- مهارت اعضای هیئت  علمی در فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-1- -فرایند یاددهی – یادگیری 60
2-2-2-2-تعریف تدریس 62
2-2-2-3- الگوی تدریس 63
2-2-2-4-مهارت های تدریس 66
2-2-2-5-  طبقه بندی تدریس 68
2-2-2-6- رویکردهای تدریس 72
2-2-2-7-کیفیت تدریس 76
2-2-2-8- چرخه یادگیری 80
2-2-2-9- مهارت اعضای هیات  علمی در چرخه یادگیری 81
2-2-2-9-1- چرخه یادگیری سه گانه 81
2-2-2-9-2-چرخه یادگیری چهارگانه 81
2-2-2-9-3- چرخه یادگیری پنج گانه 82
2-2-2-9-4-چرخه یادگیری هفت گانه 83
2-4-3-پژوهش ها در رابطه با مهارت اعضای هیئت علمی در فرایند یاددهی یادگیری 125
2-4-2-1-پژوهش های خارجی 123
2-4-2-2-:پژوهش های داخلی 124
منابع

فصل دوم پایان نامه هوش معنوی و سلامت روانی

فصل دوم پایان نامه هوش معنوی و سلامت روانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش معنوی فصل دوم پایان نامه سلامت روانی دانلود فصل دوم پایان نامه هوش معنوی دانلود فصل دوم پایان نامه سلامت روانی فصل دوم…

پرسشنامه بررسی و تاثیر موفقیت کاری افراد در سازمان و پیشرفت از لحاظ ارتقا شغلی

پرسشنامه بررسی و تاثیر موفقیت کاری افراد در سازمان و پیشرفت از لحاظ ارتقا شغلی پرسشنامه موفقیت کاری پرسشنامه موفقیت کاری افراد پرسشنامه موفقیت کاری افراد در سازمان پرسشنامه پیشرفت شغلی پرسشنامه ارتقا شغلی پرسشنامه پیشرفت از لحاظ ارتقا شغلی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنوع فرهنگی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنوع فرهنگی مبانی نظری تنوع فرهنگی دانلود مبانی نظری تنوع فرهنگی پیشینه تحقیق تنوع فرهنگی ادبیات نظری تنوع فرهنگی فصل دوم پایان نامه تنوع فرهنگی مبانی نظری و پیشینه تحقیق تنوع فرهنگی ادبیات و مبانی…

واکاوی حقوقی مسدود کردن تنگه هرمز

واکاوی حقوقی مسدود کردن تنگه هرمز حقوق بین الملل دریاها حقوق بین المللی تنگه ها حقوق بین المللی تنگه هرمز چگونگی مسدود نمودن تنگه هرمز واکاوی حقوقی مسدود کردن تنگه هرمز بررسی مسدود نمودن تنگه هرمز دانلود مقاله مسدود کردن…

بررسی امكان استفاده از مدل ژنتیك مالی ( FGP ) در ارزیابی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران

بررسی امكان استفاده از مدل ژنتیك مالی ( FGP ) در ارزیابی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران ارزیابی قیمت سهام مدل های پیش بینی قیمت سهام روش های پیش بینی قیمت سهام پایان نامه پیش بینی قیمت سهام…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شاخص توسعه انسانی 34 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق شاخص توسعه انسانی 34 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه شاخص توسعه انسانی مبانی نظری شاخص توسعه انسانی پیشینه تحقیق شاخص توسعه انسانی پیشینه داخلی شاخص توسعه انسانی پیشینه خارجی شاخص توسعه انسانی…

پاورپوینت بررسی اهمیت مسکن و اقلیم

پاورپوینت بررسی اهمیت مسکن و اقلیم پاورپوینت پاورپوینت بررسی اهمیت مسکن و اقلیم پاورپوینت بررسی اهمیت مسکن و اقلیم بررسی اهمیت مسکن و اقلیم ویژگی های معماری بومی مناطق گرم و خشک اهمیت توجه به اقلیم حدود تقسیمات چهارگانه اقلیمی…

امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش

امکان سنجی استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش مدیریت دانش در آموزش و پرورش اجرای مدیریت دانش در آموزش و پرورش استقرار مدیریت دانش در آموزش و پرورش پیاده سازی مدیریت دانش در آموزش و پرورش امکان سنجی استقرار…

پاورپوینت اصول و مبانی GIS

پاورپوینت اصول و مبانی GIS پاورپوینت اصول و مبانی GIS اصول و مبانی GIS GIS تعاریف GIS اصول و مبانی GIS تاریخچه GIS در ایران و جهان دلایل استفاده از GIS وظایف اصلی GIS نرم افزارهای کاربردی GIS ویژگی ها…

روابط طرفین قرارداد اختیار معامله

روابط طرفین قرارداد اختیار معامله پایان نامه قرارداد اختیار معامله تعریف قرارداد اختیار معامله قرارداد اختیار معامله چیست؟ مفهوم قرارداد اختیار معامله روابط طرفین قرارداد اختیار خرید روابط طرفین اختیار فروش رفتن به سایت اصلی به این خاطر که در…

طراحی پایدارساز مقاوم مرتبه ثابت سیستم قدرت با استفاده از نامساوی‌های ماتریس خطی

طراحی پایدارساز مقاوم مرتبه ثابت سیستم قدرت با استفاده از نامساوی‌های ماتریس خطی سیستم های قدرت نابرابری ماتریس خطی پایداری سیستم قدرت نوسانگر با بسامد وردش‌پذیر طراحی پایدار كننده های مقاوم طراحی سیستم قدرت به کمک رایانه طراحی پایدارساز مقاوم…

ریز شمع

ریز شمع ریز شمع میکرو شمع میکرو پایل گروت بهسازی خاک اصلاح خاک بهسازی خاک خرید مقالات عمران دانلود مقالات عمران رفتن به سایت اصلی دانلود مقاله مهندسی عمران با عنوان ریز شمع     چکیده: یكی از روشهای بهسازی زمین…

تعریف سازگاری اجتماعی در روانشناسی و عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی

تعریف سازگاری اجتماعی در روانشناسی و عوامل موثر بر سازگاری اجتماعی کلمات کلیدی : انواع سازگاری در روانشناسی تعریف مفهومی سازگاری اجتماعی تعریف عملیاتی سازگاری اجتماعی دیدگاههای نظری درباره سازگاری عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی تعریف سازگاری اجتماعی در روانشناسی…

بررسی فقهی حقوقی حق حبس در معاملات معاوضی

بررسی فقهی حقوقی حق حبس در معاملات معاوضی آثار اعمال حق حبس موجبات زوال حق حبس موارد پیدایش حق حبس حق حبس در معاملات معاوضی حق حبس در معاملات حق حبس در فقه اهل سنت حق حبس در فقه شافعی…

ترجمه بیولیچینگ (آبشویی زیستی) کنسانتره فلوتاسیون (شناور) سولفید مس با استفاده از کنسرسیوم میکروارگانیسم های مزوفیل و گرمادوست

ترجمه بیولیچینگ (آبشویی زیستی) کنسانتره فلوتاسیون (شناور) سولفید مس با استفاده از کنسرسیوم میکروارگانیسم های مزوفیل و گرمادوست ترجمه بیولیچینگ (آبشویی زیستی) کنسانتره فلوتاسیون (شناور) سولفید مس با استفاده از کنسرسیوم میکروارگانیسم های مزوفیل و گرمادوست رفتن به سایت اصلی…

نظریه های هوش اجتماعی و بررسی مولفه های آن از دیدگاه صاحب نظران

نظریه های هوش اجتماعی و بررسی مولفه های آن از دیدگاه صاحب نظران کلمات کلیدی : ابعاد هوش اجتماعی پایان نامه هوش اجتماعی مولفه های هوش اجتماعی ویژگیهای هوش اجتماعی نظریه های هوش اجتماعی نظريه پردازان هوش اجتماعي عوامل موثر…

ارزیابی روش‌های بهبود اتصالات فولادی موجود برای پیشرفت عملكرد ارتعاشی

ارزیابی روش‌های بهبود اتصالات فولادی موجود برای پیشرفت عملكرد ارتعاشی بارگذاری اتصالات فولادی عملكرد ارتعاشی ارزیابی روش‌های بهبود اتصالات فولادی سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش فایل fileina فروشگاه فایل خرید مقاله و تحقیق مکانیک رفتن…

پروپوزال شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان

پروپوزال شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر در موفقیت سیستم برنامه ریزی منابع سازمان پروپوزال erp پروپوزال پیاده سازی erp در بانک مراحل پیاده سازی erp پیاده سازی erp در سازمان پیاده سازی برنامه ریزی منابع سازمانی در بانک پروپوزال…

پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی مدرسه با روایی و پایایی

پرسشنامه استاندارد سلامت سازمانی مدرسه با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و همکاران پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیلدمن پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و تارتر پرسشنامه سلامت سازمانی مدرسه پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فلدمن…

روش استنباط آیات الاحكام در تفسیر التبیان

روش استنباط آیات الاحكام در تفسیر التبیان استنباط آیات الاحكام روش استنباط آیات الاحكام در تفسیر التبیان ویژگی های آیات الاحکام در التبیان روشهای شیخ طوسی در تفسیر التبیان مبانی استنباط شیخ طوسی در تفسیر التبیان پایان نامه تفسیر التبیان…

پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت

پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت دانلود رایگان پاورپوینت رشته صنایع غذایی دانلود رایگان پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت پاورپوینت بهداشت مواد غذايي و نقش آن در سلامت بهداشت مواد غذايي و نقش…

مبانی نظری پیش بینی تراوش در سد خاکی با مدل شبکه عصبی

مبانی نظری پیش بینی تراوش در سد خاکی با مدل شبکه عصبی علل خرابی سدهای خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سد خاکی پیش بینی تراوش از بدنه سدهای خاکی با داده کاوی بکارگیری داده کاوی در پیش بینی تراوش…

فرسودگی شغلی و تشریح مدل فرسودگی شغلی مسلش و جکسون

فرسودگی شغلی و تشریح مدل فرسودگی شغلی مسلش و جکسون کلمات کلیدی : علایم فرسودگی شغلی مدل های فرسودگی شغلی پیامدهای فرسودگی شغلی عوامل موثر در ایجاد فرسودگی شغلی بررسی مدل فرسودگی شغلی مسلش و جکسون پایان نامه فرسودگی شغلی…

پیشینه تحقیق و چارچوب نظری هوش معنوی 67 صفحه

پیشینه تحقیق و چارچوب نظری هوش معنوی 67 صفحه کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه هوش معنوی مبانی نظری هوش معنوی پیشینه تحقیق هوش معنوی پیشینه داخلی هوش معنوی پیشینه خارجی هوش معنوی پیشینه پژوهش هوش معنوی پیشینه نظری…

670 سوال چهار گزینه ای درس رفتار سازمانی با کلید

670 سوال چهار گزینه ای درس رفتار سازمانی با کلید 670 سوال چهار گزینه ای درس رفتار سازمانی با کلید رفتن به سایت اصلی 670 سوال چهار گزینه ای درس رفتار سازمانی با کلید 101 صفحه pdf   670 سوال…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *