مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی 70 صفحه

کلمات کلیدی :

فصل دوم پایان نامه نوآوری دانشگاهی
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی
پیشینه داخلی نوآوری دانشگاهی
پیشینه خارجی نوآوری دانشگاهی
پیشینه پژوهش نوآوری دانشگاهی
پیشینه نظری نوآوری دانشگاهی
ادبیات نظری نوآوری دانشگاهی
چارچوب نظری نوآوری دانشگاهی

رفتن به سایت اصلی

این نوشتار مبانی نظری و پیشینه تحقیق نوآوری دانشگاهی می باشد. در بخش اول چارچوب و مبانی نظری نوآوری دانشگاهی تشریح می شود و در بخش دوم پیشینه نظری تحقیق نوآوری دانشگاهی در پژوهش های داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

نوآوری دانشگاهی 
نوآوری مستمر و فراگیر در سازمان ها،  در واقع نوعی-کند وکاو منظم برای یافتن شیوه ها و پاسخ های نو به فشارها و تغییر و تحولات محیطی است.  از آنجا که در محیط های پیچیده و متحول امروزی دیگر واکنش های تکراری برای رویارویی با این تغییرات کارآمد نمی باشد،  لذا دایم باید در جستجوی راه های جدید برای واکنش در برابر محیط برآمد.  به عبارتی آن دسته از سازمان ها و نظام ها می توانند در محیط پیچیده و پویا به بقای خود ادامه دهند که به طور مستمر قادر به خلق ایده ها و طرح های جدیدی جهت مقابله با فشارها و تحولات محیطی باشند( فتحی زاده و همکاران،  1389). 

 

 

از نوآوری دانشگاهی نیز تعاریف متعددی شده،  فرهنگ وبستر نوآوری دانشگاهی را توانایی انجام امری ابتکاری تعریف کرده است که به خلق محصول یا خدمتی جدید منجر شود به گونه ای که این توانایی ممکن است از هوش و استعداد افراد سرچشمه گرفته یا به وسیله آموزش ایجاد شود.  هالت: اصطلاح نوآوری دانشگاهی را در یک مفهوم وسیع به عنوان فرآیندی برای استفاده از دانش یا اطلاعات مربوط،  به منظور ایجاد یا معرفی چیزهای تازه و مفید به کاربرد.  وارکینگ نیز توضیح می دهد که : نوآوری دانشگاهی هر چیز تجدید نظر شده است که طراحی و به حقیقت درآمده باشد و موقعیت سازمان را در مقابل رقبا استحکام بخشد و نیز یک برتری رقابتی بلند مدت را میسر سازد.  به عبارتی نوآوری،  خلق چیز جدیدی است که یک هدف معین را دنبال و به اجرا رساند.  کیث اظهار می دارد: نوآوری دانشگاهی عبارت از پیدایش شیوه های نو در حل مسائل گوناگون سازمانی بوسیله گروهی از کارکنان در رشته های گوناگون است( طالب بیدختی،  1383).  

 

 

 

به تعبیردراکر  (1999) از دیدگاه مدیریتی نوآوری دانشگاهی به معنای تغییری است که بعد تازه ای از عملکرد را خلق  می کند،  ولیکن از دیدگاه سازمانی نوآوری به معنای بهره برداری از ایده جدید است.  در واقع به فرایند خلق،  توسعه و اجرای یک ایده جدید یا رفتار تازه،  نوآوری دانشگاهی گفته می شود.  باید دانست که نوآوری دانشگاهی می‌تواند به عنوان تغییر سازمانی برای پاسخ به محیط خارجی یا نفوذ بر آن در نظر گرفته شود.  آمابیل  (1998) نوآوری سازمانی را پیاده کردن و اجرای موفقیت آمیز ایده های خلاق در سازمان تعریف می کند و اشاره می کند که خلاقیت به ایجاد ایده های جدید توجه دارد در صورتی که نوآوری به کاربردن آن می پردازد پس خلاقیت نقطه آغاز هر نوآوری است و نوآوری تلاش برای تبدیل ایده خلاق به محصولات یا فرایند هایی است که نهایتاً موجب بهبود خدمات به مشتری،  کاهش هزینه و ایجاد درآمدهای جدید برای یک سازمان می انجامد. 
 کنز(2002) در تعریف خود از نوآوری دانشگاهی بر فرآیند آن تأکید کرده و نوآوری دانشگاهی را فرآیند گردآوری هرنوع ایده جدید و مفید برای حل مسئله می-خواند و معتقد است که نوآوری شامل شکل گرفتن ایده،  پذیرش و اجرای ایده  های جدید در فرآیند،  محصولات و خدمات است

 

 

 

ژنگ (2008) نوآوری دانشگاهی را به معنای ترک الگوهای قدیمی و مهم ترین قابلیت برای رشد و گسترش سازمان به شمار آورده است.  به زغم وی امروزه به طور فزاینده ای از نوآوری به عنوان یکی از عوامل اصلی حفظ مزیت رقابتی و موفقیت بلند مدت سازمان در بازارهای رقابتی یاد می شود.  از نظر جیمنز و سگارا  (2008) دلیل این امر آن است که سازمان هایی که ظرفیت ایجاد نوآوری دانشگاهی دارند،  سریع تر و بهتر از سازمان های غیر نوآور قادر خواهند بود به چالش های محیطی پاسخ دهند،  که این به نوبه خود عملکرد سازمان را افزایش می دهد.  
بنابراین،  در یک تعریف کلی می توان نوآوری دانشگاهی را به عنوان هر ایده ای جدید نسبت به یک سازمان و یا یک صنعت یا یک ملت و یا در جهان تعریف کرد.  با استناد به تعاریف فوق   می توان گفت خلاقیت پیدایی و تولید یک اندیشه و فکر جدید است در حالی که نوآوری عملی ساختن اندیشه و فکر آن است.  نوآوری به معنی به کارگیری تفکرات جدید ناشی از خلاقیت است که در یک سازمان می تواند به صورت یک کالای جدید،  خدمت و یا راه حل جدید انجام کارها باشد.

  در واقع نوآوری فرآیندی است که از طریق آن،  سازمان مشکلات موجود را شناسایی و تعریف کرده سپس فعالانه دانش جدید را برای حل آنها به کار می گیرد.  به طور کلی سازمان های نوآور سازمان هایی هستند که نسبت به تغییر نیازهای مشتریان تغییر مهارت های رقبا،  تغییر روحیه افراد جامعه،  تغییر شرایط تجارت بین الملل و مقررات دولتی واکنش نشان داده،  در شکل و نحوه تولیدات خود تجدیدنظر کرده و خود را متحول می سازند.  در همین رابطه پیتر دراکر نوآوری را یکی از اهداف هشتگانه در سازمان می داند.  فایول  نوآوری را یکی از اصول 14 گانه مدیریت معرفی می کند و الوین تافلر معتقد است محور موج سوم را خلاقیت و نوآوری تشکیل می دهد.  گاروین  نیز با دیدگاهی کاربردی،  سازمان یادگیرنده را سازمانی معرفی می کند که در خلق،  اکتساب و انتقال دانش و تعدیل و جایگزینی رفتارش با دانش و بینش جدید مهارت دارد. 

 

 

 در همین راستا می توان نتیجه گیری کرد که سازمان های خلاق و نوآور سازمان هایی یادگیرنده اند و یادگیری مهم ترین فرصت برای ایجاد تغییر و تحول و همگام شدن آنها با تغییرات محیطی است.  لاکت  نیز درباره ضرورت نوآوری و همگامی و هماهنگی با تحولات جدید می گوید: موج دریا تجربه ترسناکی است،  اگر در مقابل آن ایستادگی کنید شما را به گوشه ای پرتاب می-کند،  با این حال اگر بر آن سوار شوید،  می تواند در زمان کوتاهی شما را به جای دوری ببرد . به طور قطع بسیار ساده تر است که منتظر امواج تغییر باشید و بر آنها سوار شوید تا اینکه اصرار ورزید که  بی حرکت بمانید و به سویی رانده شوید.  مدیریت ساکن و بی حرکت نمی تواند مدت زیادی به طول انجامد،  موج یا آن را غرق میکند و یا کشتی این مدیریت در گل فرو می رود و همان جا باقی می ماند “بالاخره دیدگاه های بسیاری از نظریه پردازان دیگر مانند تافلر،  شون  و برگ کویست  نیز حاکی از آن است که سازمانهای امروزی نمی توانند روند و سرعت تغییرات را متوقف سازند بلکه تنها می-توانند تردیدها،  نوسانات و بی ثباتی ها را به فرصت-هایی برای آموختن،  تطابق و همخوانی مطلوب تبدیل کنند(کشاورز ، 1392)

 

 

 

منبع:فروشگاه ساز فایلینا

 

 

فهرست مطالب
مبانی نظری و پیشینه پژوهش 22
مبانی نظری نوآوری دانشگاهی
2- 1- مقدمه 22
2-2-پیشینه پژوهش 22
2-1-1 – نوآوری دانشگاهی 22
2-1-1-1- تفاوت خلاقیت و نوآوری و تغییر و اختراع 22
شكل شماره ( 2-1) : رابطه خلاقیت،  نوآوری و تغییر 27
تولایی (1387) 27
2-2-1-2-تعاریف نوآوری 28
2-2-1-3- تاریخچه نوآوری 31
2-2-1-4- انواع نوآوری 34
2-2-1-5- فرایند نوآوری 37
شكل شماره (2-2): توالی فرآیند نوآوری در سازمان به نقل از تولایی (1387) 38
2-2-1-6- الگوهای تكامل فرآیند نوآوری تكنولوژیكی 39
2-2-1-6- 1-مدل فشار علم  : 39
2-2-1-6- 2-مدل كشش بازار  : 40
2-2-1-6- 3-مدل اتصالی  : 40
2-2-1-6- 4-مدل یكپارچه و شبكه ای  : 41
2-2-1-6- 5-مدل زنجیره ارزش  : 41
2-2-1-7-ویژگی های نوآوری 42
2-2-1-8-  نظام ملی نوآوری 46
2-2-1-9- تأثیر نوآوری بر فاكتورهای نظام آموزش 48
2-2-1-10- نظریه انتشار نوآوری 55
2-2-1-11-نوآوری دانشگاهی 58
2-2-1-12- نوآوری در آموزش عالی ( بر پایه مدل بالدریج ) 61
2-2-1-13- ابعاد نوآوری دانشگاهی 64

2-4-1-پیشینه تحقیقات در زمینه نوآوری دانشگاهی 65
2-4-1-1- پژوهش های خارجی 65
2-4-1-2- پژوهش های داخلی 66
2-5- جمع بندی و نتیجه‌گیری 68
منابع 72
منابع فارسی 72
منابع انگلیسی 78

 

خلاصه کامل کتاب تاریخ شهر و شهرنشینی اروپا تالیف جهانشاه پاکزاد

خلاصه کامل کتاب تاریخ شهر و شهرنشینی اروپا تالیف جهانشاه پاکزاد خلاصه کامل کتاب تاریخ شهر و شهرنشینی اروپا تالیف جهانشاه پاکزاد رفتن به سایت اصلی خلاصه کامل کتاب تاریخ شهر و شهرنشینی اروپا تالیف جهانشاه پاکزاد به همراه سوالات…

بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش سازمان جهاد کشاورزی

بررسی عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش سازمان جهاد کشاورزی موفقیت در پیاده سازی مدیریت دانش در جهاد کشاورزی استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در جهاد کشاورزی عوامل كلیدی اجرای موفق مدیریت دانش در جهاد کشاورزی عوامل موثر…

تحلیل نقاشی های کودکان کار

تحلیل نقاشی های کودکان کار تحلیل نقاشی های کودکان کار کودکان کار تصویرسازی کودکان کار بداهه سازی کودکان کار ناهنجاری و اختلالات روحی و روانی کودکان کار نقاشی های کودکان کار تصویرسازی کودکان کار تحلیل تصویرسازی های کودکان کار تصویرسازی…

رسانه و شبکه های اجتماعی

رسانه و شبکه های اجتماعی رسانه های اجتماعی فناوری رسانه های اجتماعی مولفه های رسانه اجتماعی تقسیم بندی رسانه های اجتماعی مزاياي شبکه های اجتماعی پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی کارکرد شبکه هاي اجتماعی مجازي ویژگی های رسانه های اجتماعی…

پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع نيازها و رفتار خريداران

پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع نيازها و رفتار خريداران پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و مديريت بازار تألیف حسن الوداری با موضوع نيازها و رفتار خريداران پاورپوینت فصل چهارم کتاب بازاريابي و…

پاورپوینت تعالی سازمانی با تمرکز بر مديريت منابع انساني

پاورپوینت تعالی سازمانی با تمرکز بر مديريت منابع انساني پاورپوینت تعالی سازمانی با تمرکز بر مديريت منابع انساني پاورپوینت تعالی سازمانی تحقیق تعالی سازمانی شعار منابع انساني در سازمان متعالي توسعه منابع انساني چيست فرایند توسعه مدیریت منابع انسانی نگرش…

پرسشنامه بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه

پرسشنامه بررسی مولفه های کلیدی ارزیابی عملکرد مدیریت اعضا هیات علمی دانشگاه پرسشنامه ارزیابی عملکرد پرسشنامه ارزیابی عملکرد کارکنان پرسشنامه شاخص های ارزیابی عملکرد کارکنان پرسشنامه شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد پرسشنامه ارزیابی عملکرد هیات علمی دانشگاه پرسشنامه ارزیابی عملکرد…

دیدگاه های صاحب نظران در مفهوم رفتار شهروندی سازمانی

دیدگاه های صاحب نظران در مفهوم رفتار شهروندی سازمانی کلمات کلیدی : پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی تاثیر رفتار شهروندی سازمانی عوامل رفتار شهروندی سازمانی نظریه های رفتار شهروندی سازمانی مدل های رفتار شهروندی سازمانی پایان نامه رفتار شهروندی سازمانی نقش…

پروپوزال اجرای آرای داوری خارجی در حقوق ایران

پروپوزال اجرای آرای داوری خارجی در حقوق ایران حل و فصل اختلافات بین‌المللی ارجاع دعاوی به داوری بین‌المللی اجرای احکام داوری خارجی بررسی کنوانسیون نیویورک شیوه‌های اجرای آرای داوری در رژیم‌های حقوقی شیوه اجرای آرای داوری در ایران موانع اجرای…

پرسشنامه بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی بر تصمیم خرید مشتریان

پرسشنامه بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی بر تصمیم خرید مشتریان پرسشنامه آمیخته بازاریابی پرسشنامه تصمیم خرید مشتریان پرسشنامه رابطه آمیخته بازاریابی و تصمیم خرید مشتریان رفتن به سایت اصلی دانلود پرسشنامه پایان نامه  رشته مدیریت پرسشنامه بررسی تاثیر آمیخته بازاریابی بر تصمیم خرید مشتریان  …

پاورپوینت سرمایه گذاری بین شرکتها

پاورپوینت سرمایه گذاری بین شرکتها کلمات کلیدی : پاورپوینت سرمایه گذاری بین شرکتها سرمایه گذاری بین شرکتها روش خرید اهرمی روش های گزارش سرمایه گذاری در سهام سایر شرکتها نتیجه اقتصادی تلفیق روشهای ارزشیابی داراییها و بدهیهای شرکتها روش خرید…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز 128 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عوامل موثر بر ارزش ویژه برند سبز 128 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری ارزش ویژه برند پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند مبانی نظری ارزش ویژه برند سبز پیشینه تحقیق ارزش ویژه برند سبز مبانی…

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی 42 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی 42 صفحه کلمات کلیدی : مبانی نظری عملکرد پیشینه تحقیق عملکرد مبانی نظری عملکرد تحصیلی پیشینه تحقیق عملکرد تحصیلی پیشینه داخلی عملکرد تحصیلی پیشینه خارجی عملکرد تحصیلی پیشینه پژوهش عملکرد تحصیلی فصل دوم…

کاربرد نانوفناوری در بهبود سیمان و سیال حفاری

کاربرد نانوفناوری در بهبود سیمان و سیال حفاری نانو در صنعت نفت کاربرد نانو در صنایع نفت و گاز بهبود خواص سیال حفاری نانوفناوری در بهبود خواص سیمان حفاری علم نانو در عملیات حفاری سیال حفاری نانوذرات سیمانکاری نانو افزایه…

طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند پروژه سد مخزنی دویرج

طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند پروژه سد مخزنی دویرج دیوار آب بند طرح اختلاط بتن پلاستیک سد مخزنی دویرج طرح اختلاط بتن پلاستیک دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته عمران طرح اختلاط بتن پلاستیک دیوار آب بند پروژه سد…

پروپوزال ارزیابی عملکرد شرکتها با روش کارت امتیازی متوازن

پروپوزال ارزیابی عملکرد شرکتها با روش کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد با کارت امتیازی متوازن ارزیابی عملکرد کارکنان با کارت امتیازی متوازن ارزيابي عملكرد سازمان با روش كارت امتيازي متوازن (bsc) ارزیابی عملکرد شرکت شهرک های صنعتی ارزیابی عملکرد شرکت…

مدیریت استراتژیک و ارتباط آن با مزیت رقابتی

مدیریت استراتژیک و ارتباط آن با مزیت رقابتی مزیت رقابتی تدوین استراتژی تدوین استراتژی swot تدوین استراتژی به روش swot تدوین الگوی استراتژیک تدوین استراتژی با swot منظور از تدوین استراتژی چیست تدوین استراتژی در سازمان تدوین استراتژی رقابتی رویکردهای…

ارزیابی زیست محیطی نیروگاه های برقابی كوچك ضرورت یا عدم ضرورت

ارزیابی زیست محیطی نیروگاه های برقابی كوچك ضرورت یا عدم ضرورت آلودگی زیست محیطی نیروگاه های برقابی كوچك ارزیابی زیست محیطی نیروگاه ارزیابی زیست محیطی نیروگاه های برقابی كوچك ضرورت یا عدم ضرورت دانلود مقالات برق دانلود مقالات رشته برق…

پاورپوینت فیزیولوژی فوتبال

پاورپوینت فیزیولوژی فوتبال کلمات کلیدی : دانلود پاورپوینت فیزیولوژی فوتبال بررسی فیزیولوژی فوتبال فیزیولوژی فوتبال تحقیق فیزیولوژی فوتبال تحلیل فیزیولوژی فوتبال مقاله فیزیولوژی فوتبال نیازهای فیزیکی اهمیت قدرت در فوتبال دوره های بی هوازی در فوتبال تمرینات فوتبال تمرین قدرتی،…

پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني برنامه ريزي در مديريت

پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني برنامه ريزي در مديريت پاورپوینت فصل دوم کتاب مبانی مدیریت رابینز و دی سنزو ترجمه اعرابی با موضوع مباني برنامه ريزي در مديريت دانلود رایگان…

انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی توسط طرفین دعوی

انتخاب قانون حاکم بر ماهیت دعوی توسط طرفین دعوی بررسی اصل حاکمیت اراده بررسی اصل حاکمیت اراده در ماده 968 قانون مدنی بررسی اصل حاکمیت اراده در ماده 27 قانون داوری انتخاب صریح بر اساس اصل حاکمیت اراده انتخاب قانون…

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی با عنوان بررسی و مقایسه‌ی میزان اضطراب بین دانشجویان رشته روان‌شناسی عمومی و دانشجویان سایر رشته‌های علوم انس

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی با عنوان بررسی و مقایسه‌ی میزان اضطراب بین دانشجویان رشته روان‌شناسی عمومی و دانشجویان سایر رشته‌های علوم انس اضطراب اختلالات اضطراب اضطراب دانشجویان روان‌شناسی عمومی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی با عنوان…

تئوری ها و ابعاد حمایت اجتماعی

تئوری ها و ابعاد حمایت اجتماعی کلمات کلیدی : ابعاد حمایت اجتماعی تئوری های حمایت اجتماعی نظریه های حمایت اجتماعی کارکردهای حمایت اجتماعی مدلهای حمایت اجتماعی تحقیق کامل حمایت اجتماعی عوامل موثردر بهره مندی از حمایت اجتماعی رفتن به سایت…

پاورپوینت مدلهای بر پایه ترسیم جریانات نقدی

پاورپوینت مدلهای بر پایه ترسیم جریانات نقدی پاورپوینت مدلهای بر پایه ترسیم جریانات نقدی اهداف ترسیم جریان نقدی و ساختار زمانی تکنیکهای بر پایه بازه های زمانی گسسته روش خوشه سازی بر پایه نوسان قیمت رفتن به سایت اصلی عنوان:…

 پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر با روایی و پایایی

 پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپانیر با روایی و پایایی کلمات کلیدی : پرسشنامه سازگاری زناشویی پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپینر پرسشنامه سازگاری زناشویی das پرسشنامه سازگاری زناشویی داس دانلود پرسشنامه سازگاری زناشویی پرسشنامه سازگاري زناشويي اسپانير (das) رفتن به سایت اصلی پرسشنامه سازگاري…

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *